De Rotterdamse webwinkel Coolblue heeft in 2019 een recordomzet van bijna 1,5 miljard euro geboekt. Dit jaar wil het bedrijf investeren in nieuwe winkels, de installatiedienst aan huis en de bezorgservice CoolblueFietst.
Nieuw record
Coolblue zag zijn omzet afgelopen jaar stijgen naar 1,48 miljard euro, dat is 130 miljoen meer dan in 2018. Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 28,1% tot 34,5 miljoen euro. Onder de streep bleef daar 15,1 miljoen euro van over, ruim een kwart meer dan een jaar geleden.
De webwinkel schrijft de groei in de eerste plaats toe aan de investeringen in bijkomende winkels in Tilburg, Haarlem, Arnhem en Gent. Verder begon Coolblue met de verkoop en installatie van zonnepanelen en met het aanbieden van witgoed-abonnementen.
“Blijven investeren”
In een vooruitblik op 2020 geeft topman Pieter zwart aan dat het bedrijf zal blijven investeren. “In 2020 investeren we nóg verder in onze eigen infrastructuur. Zo gaan we onze eigen installatiedienst aan huis heel hard laten groeien. En breiden we met nieuwe winkels uit naar de 16 grootste steden van Nederland en België. Hiermee zetten we ook maximaal in op onze eigen bezorgservice CoolblueFietst en gaan we het aantal pakketjes verdriedubbelen”, klinkt het strijdvaardig.
Dat zou erop kunnen wijzen dat naast Brussel (waar “de grootste Coolblue-winkel ooit” gaat openen) ook Charleroi en Luik zich dit jaar aan een Coolblue-vestiging kunnen verwachten. Naast die winkel op de Louizalaan opent de keten nog minstens twee andere Belgische vestigingen, bevestigt manager van de Belgische tak Camille Depuydt.
Inmiddels werd ook Leiden bevestigd als nieuwe locatie voor dit jaar, verder heet het dat “andere openingen later in 2020 zullen worden aangekondigd.” Ook Almere, Apeldoorn, Breda en Nijmegen horen bij de zestien grootste steden van België en Nederland, maar hebben nog geen vestiging van Coolblue.