Webwinkelbedrijf Coolblue wil dit jaar nog meer inzetten op fysieke winkels: daarom is de retailer op zoek naar geschikte winkelpanden in de grote Belgische en Nederlandse steden. Vandaag opent de eerste van zes nieuwe winkels voor dit jaar, in Leiden.
Brussel volgt snel
Vandaag opent de dertiende Coolblue-winkel in het centrum van Leiden, binnenkort volgt nummer veertien: een grote ‘XXL’-winkel in Brussel. Daarbovenop staan er dit jaar nog eens vier winkelopeningen op de planning, bevestigt het bedrijf in een persbericht. Om die ambitieuze expansieplannen waar te maken, is Coolblue op zoek naar geschikte winkelpanden van meer dan duizend vierkante meter.
“We zijn heel hard op zoek naar meer en nóg betere winkelpanden in grote Belgische en Nederlandse steden”, zegt topman Pieter Zwart. “Hiervoor richten we ons niet alleen op steden waar we nog geen winkel hebben, zoals bijvoorbeeld Almere, Breda en Hasselt, maar kijken we ook naar steden waar we al zitten, zoals bijvoorbeeld Den Haag en Rotterdam. Tegen eind dit jaar willen we in 18 steden een Coolblue-winkel hebben.” Daarmee bevestigt Zwart de ambitieuze plannen die hij begin dit jaar ontvouwde bij de publicatie van de jaarcijfers.
Fysieke winkels spelen een belangrijke rol in de klantgerichte strategie van de retailer. Ook zijn ze een uitvalsbasis voor CoolblueFietst, de eigen bezorgdienst met de fiets. Bestellingen van kleine producten in en rond de winkels worden namelijk vanuit de winkels met de fiets geleverd.
“We weten dat klanten vaak al een idee hebben welk product ze willen, maar het zelf eerst nog even willen ervaren. Wanneer je op zoek bent naar een tv, dan wil je die eerst zelf zien. Zoek je een draadloze speaker, dan wil je even horen hoe die écht klinkt. Daarnaast willen onze klanten graag langskomen om hun bestelling op te halen, voor persoonlijk advies of voor reparaties. Die mogelijkheid willen we aan nog meer klanten gaan bieden”, aldus Zwart.