Dank zij een sterk gestegen vraag naar elektrotoestellen tijdens de lockdowns en een enorme groei voor e-commerce kan Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, een goed rapport voorleggen.
Switch naar e-commerce
Ceconomy, de groep boven elektroretailers MediaMarkt en Saturn, heeft ondanks winkelsluitingen als gevolg van de coronacrisis slechts een beperkt omzetverlies geleden in z’n gebroken boekjaar 2019/20. De omzet kwam uit op 20,8 miljard euro, 1,8% minder dan een jaar voordien, en dat terwijl de winkels gedurende meer dan zes weken gesloten bleven. De operationele winst bedroeg 236 miljoen euro, wat beter is dan verwacht.
Ceconomy kon profiteren van een verhoogde vraag naar technische uitrusting voor thuiswerk en wist ook goed in te spelen op de switch naar e-commerce: de onlineomzet steeg met 44,1% naar 4,2 miljard euro en is nu al goed voor 20,2% van de totale verkopen. De retailer trok meer dan zes miljoen nieuwe onlineklanten aan.
“Middenin de transformatie”
“Dit jaar is een grote uitdaging geweest. We hebben gezien wat we kunnen bereiken en we zullen sterker uit deze ervaring komen. We hebben een sterke start van het boekjaar laten zien, daarna hebben we de situatie met de winkelsluitingen goed opgevangen en nu hebben we een duidelijke strategie opgesteld voor de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf”, zegt CEO Bernhard Düttmann. “We staan niet meer aan het begin van de transformatie, we zitten er middenin. We zijn vastbesloten om voortdurend te verbeteren en onze kracht te gebruiken om groeikansen te benutten.”
In de marge van de resultaten raakte ook bekend dat de groep een schikking heeft getroffen met de familie Kellerhals, die ooit Media Markt oprichtte en die nog 21,6% van de aandelen van MediaSaturn in handen had. Ceconomy heeft nu 100% van MediaSaturn in handen en de familieholding Convergenta verkrijgt 25,9% van de Ceconomy-aandelen.