Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een kleine omzetstijging weten te behalen dankzij een sterkere online verkoop. Zoals verwacht viel de winst wel terug.
Lagere winst
De omzet van Ceconomy kwam in het eerste kwartaal uit op 6,9 miljard euro. Op gerapporteerde basis is dat een groei van 0,6%, op vergelijkbare basis een met 1,3%. De online omzet steeg met 12% naar 814 miljoen euro, bij Media Markt en Saturn groeide de online verkoop zelfs met 22%. Ceconomy haalt nu 11,7% van zijn omzet uit de online verkoop, tegenover 10,5% een jaar eerder. Het doel van Ceconomy is om dat aandeel op te drijven naar minstens 15%.
Zoals verwacht vielen de winstcijfers wel terug, aangezien Ceconomy eind januari al een winstwaarschuwing had uitgestuurd. In het vorige boekjaar was er nog sprake van een EBIT van 308 miljoen euro, maar voor het eerste kwartaal van het boekjaar 2017/2018 was dat slechts 258 miljoen euro. “Het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar was er eentje met gemengde gevoelens”, zegt CEO Pieter Haas. “Langs de ene kant was Black Friday de sterke verkoopdag in de geschiedenis van MediaMarktSaturn. Aan de andere kant waren de resultaten rond Kerstmis en in de rest van december niet zo sterk als verwacht.”
Om die tegenvaller goed te maken wil Haas de komende kwartalen sneller in de kosten snijden. “We zijn nog altijd overtuigd dat we onze doelen kunnen halen voor het hele jaar”, aldus Haas.