In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.
Online groei met een vijfde
Op vergelijkbare basis was er zelfs een groei van 5,8% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groei kwam er in de DACH-zone, waar Ceconomy met 7,2% groeide. In Oost-Europa ging het er dan weer met 2,9% op achteruit, terwijl de rest van Europa groeide met 6,3%. “We zien dat Ceconomy in dit transitiejaar, waarin we een onafhankelijk bedrijf werden, op het goede spoor zit. We zijn goed gepositioneerd om de veranderingen in de Europese markt voor consumentenelektronica te leiden”, zegt CEO Pieter Haas.
Online maakte Ceconomy een sprong van 21% en als de pure players binnen de groep worden weggefilterd, kwam de groei zelfs uit op 39%. 44% van de online bestellingen worden in de winkels opgehaald.
In het vierde kwartaal werden dertien nieuwe winkels geopend en sloot één vestiging de deuren. In totaal telt de groep nu 1.053 winkels. De gemiddelde winkeloppervlakte daalde verder met 3,4% naar 2.811 m².
Voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 1,3% naar 22,2 miljard euro, terwijl de vergelijkbare omzet er met 1,9% op vooruitging. Ceconomy geeft de volledige jaarcijfers wel pas op 19 december vrij.