De eigenaar van MediaMarkt en Saturn heeft een sterke Black Friday achter de rug en ziet een gunstige aanloop naar de kerstdagen. De rode cijfers van het afgesloten boekjaar zijn te wijten aan uitzonderlijke factoren, klinkt het.
Kostenbesparingen
Ceconomy zag in het afgelopen boekjaar 2022/23 zijn omzet met 4,7% stijgen naar 22,2 miljard euro. Het aandeel van de onlineverkopen daalde met 2,5 procentpunt naar 22%; de verwachting is dat dit tegen boekjaar 2025/26 wel weer zal stijgen naar 30%. De verkoop in de fysieke winkels steeg met 6,6% naar 16,9 miljard euro.
Dankzij kostenbesparingen steeg het gecorrigeerde bedrijfsresultaat (EBIT) van 208 naar 243 miljoen euro, maar toch eindigde de elektronicaretailer in de rode cijfers. Dat was te wijten aan een waardevermindering op de participatie in de Franse concurrent Fnac Darty, de verkoop van de Zweedse en Portugese activiteiten en herstructureringskosten.
“Sterk gegroeid”
CEO Karsten Wildberger is dan ook niet verontrust. “We zijn sterk gegroeid in een uitdagende marktomgeving en hebben onze marktpositie aanzienlijk versterkt”, zegt hij in een commentaar op de cijfers. De recente Black Friday-acties bezorgden Ceconomy een positieve start van het nieuwe boekjaar en ook de aanloop naar Kerstmis verloopt gunstig. Hij verwacht dankzij verdere operationele verbeteringen in het nieuwe boekjaar een lichte omzetgroei en een aanzienlijke stijging van de bedrijfswinst.
Ceconomy richt zich steeds meer op diensten, breidt zijn marktplaats verder uit en moderniseert zijn winkelnetwerk, waarbij de merken MediaMarkt en Saturn worden samengevoegd. Het concern vereenvoudigt en stroomlijnt ook de interne organisatie, wat tot aanzienlijke besparingen moet leiden.