Twee maanden nadat ze hun aankopen in Frankrijk al onder één paraplu hadden gebracht, gaan supermarktketen Casino en woonketen Conforama nu ook op internationaal vlak samen non-food aankopen.
Aankoopvolume van 3,2 miljard euro
Op 19 september kondigden Casino en Conforama de oprichting aan van ‘Mano’, een gezamenlijke inkooporganisatie voor hun Franse (non-food) activiteiten. Mano, een samenvoeging van de laatste lettergreep van beide merknamen, is goed voor een aankoopvolume van 1,3 miljard.
Die samenwerking krijgt nu ook internationaal een verlengstuk: Casino richt samen met Conforama-moeder Steinhoff de gemeenschappelijke aankoopcentrale Sica op (wat staat voor Steinhoff International Casino). Die vertegenwoordigt meteen een aankoopvolume van 3,2 miljard euro bij een dertigtal grote leveranciers van onder meer huishoudelektro en technologische producten.
Met de internationale aankoopcentrale voor non-food wil het Franse Casino (dat ook actief is met de Géant-hypermarkten en de Braziliaanse nummer één GPA) een vuist kunnen maken tegen Auchan, dat in eigen land eerder al in zee ging met Boulanger en internationaal met het Duitse Metro, en de nieuwe fusiegroep Fnac-Darty.