Bose gaat zijn volledige winkelnetwerk in Noord-Amerika, Europa, Japan en Australië opdoeken. Volgens de specialist in audio-apparatuur worden de producten steeds meer online gekocht. Alleen in vier Aziatische landen blijven nog fysieke winkels open.
Tegen de trend
In totaal zou Bose 119 fysieke winkels sluiten, schrijft The Verge. Dat zijn alle winkels in de Europa, de Verenigde Staten, Japan en Australië. Enkele honderden medewerkers verliezen daardoor hun baan. De 130 vestigingen van de audiospecialist in China, India, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Korea zouden wel openblijven. Als belangrijkste reden schuift het bedrijf de toenemende online verkoop via internet naar voren.
Bose gaat daarmee in tegen de trend van grote merken om flagshipstores, dealers en online verkoop te combineren. “Oorspronkelijk stelden onze winkels mensen in staat om cd’s, dvd’s en home-entertainmentsystemen te ervaren en te testen en er met ons over te praten”, zegt vicepresident verkoop Colette Burke. “Destijds was het een radicaal idee, maar we hebben ons gericht op wat onze klanten nodig hadden en waar ze het nodig hadden – en we doen nu precies hetzelfde.”
De Bose-producten worden niet alleen verkocht via de eigen winkels en website, maar ook via een heleboel dealers. Die worden niet getroffen door de beslissing.