Wie een smartphone, tablet of laptop van Samsung, Apple of Microsoft heeft, zal dat toestel vaak niet zelf kunnen herstellen. Zelfs ervaren herstellers hebben moeite om ze te repareren, aan vervangonderdelen te geraken of ze een upgrade te geven, aldus Greenpeace en iFixit.
Fairphone, Dell en HP goede leerlingen
Milieuorganisatie Greenpeace en reparatiespecialist iFixit gingen voor de veertig best verkochte smartphones, tablets en laptops van de voorbije twee jaar na of een herstelling überhaupt mogelijk is, of er handleidingen en reserve-onderdelen beschikbaar zijn om het toestel te herstellen of een upgrade te geven en, zo ja, hoe lang zo’n reparatie duurt.
De balans oogt allesbehalve fraai: sommige toestellen blijken opzettelijk zo ontworpen dat ze moeilijk te repareren en te onderhouden zijn, batterijen vervangen wordt almaar moeilijker, het benodigde gereedschap om zelf een herstelling uit te voeren is moeilijk verkrijgbaar en hetzelfde geldt voor de reparatiehandleidingen en zelfs reserveonderdelen. En tegelijk worden die toestellen allemaar fragieler, klaagt Greenpeace aan. Vooral Apple, Samsung en Microsoft krijgen slechte punten.
“Fairphone, Dell en HP bewijzen nochtans dat het mogelijk is om toestellen te ontwerpen die hersteld kunnen worden”, zegt Elizabeth Jardim van Greenpeace. “Zo kunnen elektronicabedrijven de milieu-impact die met hun productie gepaard gaat, aanzienlijk verkleinen ‑ denk maar aan de ontginning van ertsen, het gebruik van gevaarlijke chemicaliën en de enorme hoeveelheden energie die nodig zijn voor het maken van deze toestellen. Om van de miljoenen ton elektronisch afval die er jaarlijks bijkomen, nog maar te zwijgen.” Alle detailresultaten vindt u hier.
Samsung reageerde alvast positief op de oproep van Greenpeace. “Bij Samsung nemen we onze verantwoordelijkheden voor het milieu zeer serieus”, verklaarde woordvoerder Cella Sin aan Belga.