Meer online, minder lanceringen
De Belgian Entertainment Association (BEA) ziet diverse redenen voor de dalende verkoop. De belangrijkste is wellicht dat het online gamen en het downloaden van games op tablets aan belang wint. De cijfers van de BEA houden immers alleen rekening met games op fysieke dragers. Voorts werden in 2012 minder nieuwe titels uitgebracht, wat ook minder aanzette tot kopen.
Meer dan 80% van de verkochte games zijn enkel bestemd voor de spelconsole. De Belg kiest op die toestellen vooral voor games die geschikt voor alle leeftijden. Van de tien best verkochte in 2012 vallen er zes onder deze noemer. Bij de consolegames is ‘Fifa 2013’ het populairste product, voor ‘Black Ops 2’ uit de reeks Call of Duty en ‘Just Dance 4’.
Bij de computergames, waar actie- en simulatiegames de bovenhand voeren, wordt de lijst aangevoerd door ‘Diablo 3’. De tweede en derde plaats gaan hier naar ‘Mists of Pandaria’ uit de reeks World of Warcraft en ‘Battlefield 3’.
53% van de Belgen gamet
Volgens een studie van ISFE (Interactive Software Federation of Europe) speelde 53% van de Belgen tussen 16 en 64 jaar tijdens het voorbije jaar minstens één game. Bijna evenveel vrouwen (46%) als mannen (54%) gamen. Drie gamende Belgen op de vier zijn 25 jaar en ouder. De grootste leeftijdsgroep is de 25- tot 34-jarigen (24%). Zij zijn dan ook met dit soort entertainment opgegroeid.