Consumentenelektronica krijgt klappen
In het eerste kwartaal van 2015 daalde de verkoop in de hele non-foodsector met een half procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder, maar voor het tweede kwartaal spreekt GfK van een ‘stabilisatie’: de non-food moest amper 0,1% lager dan vorig jaar.
Met een terugval van 12,2% in waarde is de markt van de consumentenelektronica de grootste daler. De afwezigheid van grote sportevenementen (zoals het WK voetbal vorig jaar), maar ook de lauwe ontvangst van de curved tv en de UHD-toestellen, laten zich duidelijk voelen. Ook het IT- en Office-segment blijft in de hoek waar de klappen vallen: een verlies van 7% als gevolg van de dalende verkoop van tabletpc’s, desktops en notebooks.
Beter nieuws is er van het media- en entertainmentfront: de verkoop ging wel 0,9% achteruit, maar dat is een pak minder slecht dan de vorige kwartalen. De revival van de fysieke audioverkoop en de groeiende populariteit van Video-On-Demand – waar nu al 22% van de Belgen gebruik van maakt – deed de daling van de film- en gamesverkoop (respectievelijk -19% en -10%) bijna teniet.
Smartphone is en blijft dé locomotief
Daarnaast zijn er ook enkele segmenten die fors groeien: dankzij het prima weer in juni steeg de verkoop van tuingerelateerde producten liefst 10,8%. In de doe-het-zelfsector gingen er het voorbije kwartaal 7,6% meer elektrische toestellen en 13,6% meer handalaam over de toonbank. Daardoor deed het hele ‘Home Improvement’-segment het uiteindelijk 5% beter dan in het tweede kwartaal vorig jaar.
Een reeks succesvolle acties van grote retailers gaf ook de verkoop van huishoudtoestellen een mooie boost. In waarde uitgedrukt gingen er 5% meer grote apparaten en zelfs 9% meer kleine toestellen over de toonbank. De topprestatie kwam echter ook nu weer op naam van de telecomsector, met dank aan de smartphones. Die waren goed voor een groei op jaarbasis van 12% in volume en 15% in omzet. Daar profiteerden trouwens ook de accessoires van, met een toename van 16% in omzet.