Het voorbije kwartaal werden er volgens marktonderzoeker Canalys 35 miljoen tablets verkocht. Dat is 16 procent minder dan een jaar geleden. Ondertussen wist Apple wel zijn marktaandeel in het segment te vergroten.
Terugval Android
De verkoop van tablets is gedaald naar het laagste niveau in drie jaar tijd. Bij de introductie van de iPad in 2010 was er sprake van een immense stijging in de verkoop, maar sinds 2013 is er terug sprake van een gestage daling.
Vooral de verkoop van Android-tablets boert verder achteruit, al blijft Samsung, dat enkel Android-tablets verkoopt, wel de tweede grootste verkoper met 16 procent marktaandeel. Apple heeft ondertussen echter 28 procent van de markt in handen.
Volgens de analisten van Canalys moeten de tabletmakers zich volledig storten op de zakelijke markt. Tablets met een los toetsenbord, zoals de Surface van Microsoft of de iPad Pro, doen het immers wel goed. Canalys verwacht niet dat die sector de tabletmarkt terug naar het oude niveau zal stuwen, maar het ziet de markt wel als een opportuniteit.