‘Get in line online’
Dat blijkt uit een interne memo die Business Insider te pakken kreeg: “De dagen van wachten in een lange rij aan de winkel en van vingers kruisen dat het product er hopelijk nog is, zijn voorbij voor onze klanten. De app-store en onze webshop maken het veel makkelijker om de Apple Watch en de nieuwe MacBook te kopen. Klanten zullen precies weten wanneer en waar hun product beschikbaar is”, zo schrijft Ahrendts.
De van bij Burberry’s overgekomen chief retail voegt er nog meteen aan toe: “Dit is een belangrijke mentaliteitswijziging en we hebben hiervoor jullie hulp nodig. Vertel de klanten dat onze voorraden online groter zijn en toon hen hoe makkelijk ze kunnen bestellen. Ze zullen wát blij zijn.” Zolang het systeem niet plat gaat, natuurlijk…
Uitgekiende strategie of paniekvoetbal?
Een en ander zou volgens insiders passen in de visie van Ahrendts om de Apple Stores meer uit te bouwen tot stijlvolle showrooms waar klanten de toestellen kunnen komen bekijken en uitproberen, waarna ze online in de winkel of thuis kunnen bestellen. Tegelijk is het een oplossing om frustraties bij klanten zoveel mogelijk te voorkomen: nieuwe Apple-producten zijn in de winkels doorgaans zo snel uitverkocht dat vele fans met lege handen moeten terugkeren. Wie online bestelt, weet tenminste meteen of het product al dan niet voorradig is en komt dus niet van een kale reis terug.
Al opperen sommigen een andere optie, namelijk dat ze in Cupertino vrezen dat de Apple Watch een minder groot succes zal worden dan de iPhones en de iPads. “Met die nieuwe verkoopstrategie omzeilen ze dat”, zegt Kristof Van der Stadt, hoofredacteur van computermagazine Datanews, in Het Laatste Nieuws. “Stel dat er geen honderden mensen meer zouden aanschuiven, maar slechts vijftig. Dan komt dat meteen in de media. Misschien zijn ze bang dat hun slimme horloge niet veel volk zal lokken?” Op 24 april zal blijken of die vrees al dan niet gegrond is…