Apple pioniert in Californië met een mini-winkel waar klanten hun onlinebestellingen kunnen oppikken of op afspraak terechtkunnen bij een ‘Genius’. Het winkelconcept is vooral een oplossing voor coronatijden.
Zoals in het postkantoor
In de Apple Store van Burlingame in Californië is de ‘klassieke’ winkelbeleving (tijdelijk) vervangen door een ‘coronaproof’ variant: de iPhonemaker test er voor het eerst een nieuw winkelconcept onder de naam Apple Express. Het gaat om een concept dat zich richt op snelle click&collect en dat er uitziet als een eenvoudige mini-winkel.
Je kan het concept best vergelijken met een post- of bankloket: Apple heeft aan de ingang van de winkel een kleine ruimte gemaakt met twee houten balies om klanten te bedienen. De sober uitziende shop heeft daarnaast nog twee rekken met populaire accessoires die klanten ter plaatse kunnen kopen, maar verder zijn er geen producten uitgestald. Klanten kunnen er enkel hun onlinebestellingen afhalen of – aan de tweede balie – op afspraak een Apple Genius-medewerker raadplegen.
Voor lanceringsseizoen
Om toegang te krijgen tot de Express-winkel moeten klanten de QR-code met hun bestelbevestiging inscannen aan de ingang en hun identiteitskaart tonen. Bij het bestellen via de webshop of app van Apple moeten onlineshoppers dan ook even op voorhand aangeven dat ze Express Pickup willen.
Hoewel bijna driekwart van de Apple Stores ondertussen weer open zijn, is het Express-model interessant met het oog op mogelijke verstrengingen of een volgende virusgolf. Zeker in de Verenigde Staten zijn nog veel winkels van de elektronicaproducent beperkt of enkel op afspraak open. Nu het nieuwe lanceringsseizoen er voor het merk aankomt – wat traditioneel gepaard gaat met lange wachtrijen – en ook de drukke eindejaarperiode op komst is, kan een snelle click&collect-optie bovendien extra aantrekkelijk zijn.