Consumentenorganisatie Test-Aankoop klaagt Apple-verdeler Switch en moederbedrijf SFAM aan, omdat het klachten regent van consumenten. Misnoegde klanten laten zich ongewilde verzekeringen aansmeren, waar ze achteraf niet van af geraken. Het is ook niet de eerste keer dat het bedrijf in opspraak komt.
466 klachten
Voor ze het goed en wel door hadden, kregen tal van klanten bij Switch een extra verzekering of abonnement op de mouw gespeld. Vaak zijn consumenten in de waan dat het louter om een cashbackactie gaat, zonder dat ze beseffen dat er bijkomende maandelijkse kosten aan te pas komen. De meldingen zijn zo talrijk – 466 klachten sinds september 2020 – dat consumentenorganisatie Test-Aankoop een dubbele klacht indient bij de bevoegde instanties. Alleen al in januari ging het om bijna vijftig klachten.
Klanten van de Switch-winkels getuigen dat hen bij aankoop van een Apple-toestel een (tijdelijk) gratis verzekering of een cashback wordt aangeboden, aldus Test-Aankoop. “De consumenten moeten daarvoor verschillende documenten ondertekenen, zonder dat ze de tijd krijgen om alles te lezen.” Op die manier zouden ze, meestal zonder het te weten, echter intekenen op een verzekeringscontract voor een jaar, een abonnement op een cadeaubon of voor het maken van een website.
“Uitgekiende strategie”
Achteraf zou het voor consumenten bovendien moeilijk zijn om binnen de wettelijke bedenktijd van de abonnementen af te geraken, aangezien de klantendienst nauwelijks te bereiken valt. “De klachten van consumenten zijn zo talrijk dat we alleen maar kunnen concluderen dat het om een uitgekiende strategie gaat van Switch en SFAM”, besluit de consumentenbond. De Franse verzekeringsmaatschappij SFAM is sinds 2020 eigenaar van Switch.
Test-Aankoop dient tegen beide bedrijven klacht in bij zowel de Economische Inspectie als de marktautoriteit FSMA. De Economische Inspectie bewaakt de verplichting van bedrijven om vooraf de nodige informatie te verstrekken, terwijl de marktautoriteit regels rond verzekeringsbemiddeling heeft vastgesteld om dergelijke misstanden tegen te gaan.
Opvallend: in 2019 werd SFAM in Frankrijk al veroordeeld tot een boete van 10 miljoen euro voor quasi dezelfde feiten. Bij aankoop van een toestel, destijds vooral bij Fnac, tekenden klanten ongewild in op een verzekeringscontract. Ook toen diende een cashbackkorting (van 30 euro) als lokaas. De verzekeraar lijkt zijn terrein dus gewoon te verplaatsen.