iPhone en iPad breken records
Apple heeft een recordkwartaal achter de rug: het concern zag zijn omzet 6% groeien tot 57,6 miljard dollar (circa 41,67 miljard euro). Ook de twee paradepaardjes van Apple zaten alweer mooi op recordkoers: de voorbije drie maanden gingen er wereldwijd 51 m
iljoen iPhones en 26 miljoen iPads over de toonbank. De groep verkocht daarenboven ook nog zowat 4,8 miljoen Mac’s, dat zijn er 700.000 meer dan een jaar eerder.
Toch zijn er ook enkele onweerswolken. Dat de nettowinst een beetje daalde (tot 13,07 miljard dollar of zo’n 9,5 miljard euro), tot daar nog aan toe. Maar dat de verkoop van de iPhone, ondanks de lancering van de 5S en de 5C, toch een eind onder de 55 miljoen stuks bleef die de analisten naar voren hadden geschoven, baart zorgen. Al kwam de iPad gelukkig wel boven de geraamde 23 miljoen uit.
Ter plaatse rust?
Blijkbaar is ook CEO Tim Cook er niet helemaal gerust in. Officieel is hij natuurlijk “zeer blij met de recordverkoop voor iPhone en iPad, de sterke prestaties van onze Mac-producten en de blijvende groei van iTunes, Software en Services”, maar wat dan gezegd van de bijzonder voorzichtige prognose voor het lopende kwartaal: “een omzet tussen 42 en 44 miljard dollar”?
Dat bedrag is niet alleen onder de gemiddelde analistenverwachting van 45,6 miljard dollar, het betekent ook – en dat is veel onrustbarender – zo goed als een status-quo tegenover hetzelfde kwartaal een jaar eerder, toen de omzet afklokte op 43,6 miljard dollar.
Die “ter plaatse rust” is bovendien des te vreemder omdat Apple eind vorig jaar nog met veel bombarie de grote doorbraak in China aankondigde dankzij de deal met ’s werelds grootste mobiele operator China Mobile. Blijkbaar zijn ze in Cupertino tot het besef gekomen dat de concurrentie van Samsung (dat in 2013 zijn voorsprong op Apple nog vergrootte) en vooral van het Chinese Huawei (vorig jaar de derde snelste groeier ter wereld) moordend is.
“Ons doel is altijd de beste producten verkopen, niet de meeste producten”, probeerde Tim Cook tijdens een ‘conference call’ met financieel analisten de twijfels weg te wuiven. Dat zal de vele fans van het merk als muziek in de oren klinken, maar of de belegger-aandeelhouders er ook zo over denken, valt zeer te betwijfelen…