De Britse witgoedretailer AO stopt na vier jaar met zijn Nederlandse webshop. Op het Europese vasteland wil het bedrijf zich nog uitsluitend op Duitsland richten, en zelfs dat blijkt onzeker.
Verlieslatend
AO maakte de sluiting van de Nederlandse tak bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Volgens het Britse e-commercebedrijf maakt de Nederlandse webshop jaarlijks zes miljoen euro verlies. Voor de sluiting zelf trekt de retailer drie miljoen euro uit. Het bedrijf blijft voorlopig wel actief in Duitsland en wil daar werken aan de winstgevendheid. Het witgoedbedrijf wil er een rendabele onderneming uitbouwen met een omzet van ongeveer 250 miljoen euro.
Toch lijkt ook de Duitse toekomst van AO allesbehalve zeker, zoals blijkt uit volgende passage in de jaarresultaten: “We blijven ons volledig inzetten in Duitsland en zijn ervan overtuigd dat het zal lukken. Een aantal resultaten van de acties die we hebben ondernomen zullen pas begin 2020 hun beloop kennen. Als we het het verkeerd hebben, zal dat uiterlijk tegen de zomer van 2020 duidelijk zijn en in het ergste geval zou een sluiting 20 miljoen pond kosten” (omgerekend 23 miljoen euro).
AO streek eind 2014 in Duitsland neer en bouwde er ook een distributiecentrum. Later begon het bedrijf van daaruit ook Nederland en Oostenrijk te beleveren. Topman John Roberts sprak in die periode ook de ambitie uit om de rest van Europa te willen veroveren. Die ambitie lijkt nu echter verder weg dan ooit.