Wat wordt de impact van de deal tussen Ceconomy (MediaMarkt) en Fnac Darty in de Benelux? Er staan wellicht ingrijpende verschuivingen op til. Van consolidatie in de elektrosector gesproken…
Collateral damage
Dat Ceconomy op termijn (met name binnen twee jaar) Fnac Darty volledig zal inlijven, lijdt weinig twijfel. Voor de elektronicatak van de voormalige Metro Group is de participatie in de Franse retailer vooral een manier om greep te krijgen op de grote en lucratieve Franse markt, die tot nu toe een harde noot om te kraken bleek voor de Duitse groep. Dat er enige ‘collateral damage’ dreigt in de Benelux, was geen voetnoot waard in de persmededeling. Maar uiteraard roept de financiële operatie hier heel wat vragen op.
Frontale concurrenten
Ga maar na: in België was er al flink wat onrust na het samengaan van de ketens Fnac en Vanden Borre. Beide organisaties schuiven hun hoofdzetels in elkaar, wat de vakbonden doet vrezen voor banenverlies, ook al ontkent de groep dat officieel. Maar het hoofdkantoor is niet de belangrijkste zorg. Kunnen beide winkelmerken naast elkaar blijven bestaan op de Belgische markt, met als nieuwe collega een dominante speler als MediaMarkt? Fnac heeft dan wel een wat aparte positionering, Vanden Borre en MediaMarkt zijn gewoon frontale concurrenten zonder meer.
Ook al waren de recente resultaten van Vanden Borre niet slecht, twijfelachtig is toch het minste wat je kan zeggen over de toekomst van de keten. Al zal hier ook de mededingingsautoriteit wel haar zegje krijgen wellicht. Nu, in een wereld waar online een steeds groter aandeel neemt, moet het winkelnetwerk sowieso streng worden doorgelicht. Coolblue en bol.com pikken de kersen van de taart, en meer dan dat ook. Er ligt flink wat huiswerk op tafel.
Integreren en saneren
Op de Nederlandse markt is de onzekerheid zo mogelijk nog groter. Elektroketen BCC verkeert al een tijd in zwaar weer en verschillende analisten voorspelden al een pijnlijk einde voor de retailer. Dat wordt er nu niet beter op. Retailspecialist Cor Molenaar neemt alvast geen blad voor de mond bij de collega’s van Marketing Online. “BCC is geen sterk merk en is al jaren verliesgevend. Dat betekent ook dat de relevantie van BCC minder wordt ingezien door de consument. Het merk in leven houden kan ook, maar dat is kostbaar. Metro heeft in Nederland eerder al afscheid genomen van het retailmerk Saturn. Het is een kwestie van overnemen, winkels integreren en daarna saneren.”
Klinkt logisch. Goed, de drastische ingrepen zullen nog niet voor morgen zijn, zolang de effectieve, volledige overname nog geen feit is. Maar of de betrokken ketens echt nog twee jaar respijt zullen krijgen? Wordt ongetwijfeld snel vervolgd…