Als reactie op de onlangs door het Franse parlement goedgekeurde ‘Gafa-taks’ zal Amazon zijn verkooptarieven in Frankrijk met 3% verhogen.
Tegenaanval
Vanaf 1 oktober zullen bedrijven die hun producten verkopen via Amazon.fr 3% extra kosten moeten betalen. Daarmee gaat de online retailer vol in de tegenaanval: “Ten gevolge van de introductie in Frankrijk van een nieuwe belasting op digitale diensten, […] zullen we genoodzaakt zijn onze verkooptarieven op Amazon.fr aan te passen”, laat het bedrijf in een verklaring weten.
De actie van Amazon is een directe reactie op de vorige maand goedgekeurde Gafa-taks. Die belasting, genoemd naar de vier grootste online bedrijven (Google, Apple, Facebook en Amazon), houdt in dat alle bedrijven die meer dan 750 miljoen euro aan digitale inkomsten genereren, waarvan meer dan 25 miljoen euro in Frankrijk, een heffing van 3% op de Franse omzet moeten betalen. Volgens non-profitorganisatie CCIA (Computer and Communications Industry Association) zou de taks 27 ondernemingen treffen. Naast de grote vier gaat het dan om onder andere om Alibaba, eBay, Microsoft en Zalando.
Spanningen
Amazon is het eerste betrokken bedrijf dat tegenmaatregelen aankondigt. De taks zorgt overigens ook voor heel wat wrijving tussen Frankrijk en de Verenigde Staten: president Trump heeft al gedreigd met commerciële sancties, meer bepaald tegen de Franse wijn. Volgens hem viseert de nieuwe taks specifiek Amerikaanse ondernemingen.
Het valt nog te bezien hoe bedrijven die samenwerken met Amazon Frankrijk zullen reageren op de stijging van de verkoopkosten. Ze kunnen zich wenden tot andere platforms of – en dat is veel waarschijnlijker – deze prijsstijging gewoon doorrekenen aan hun klanten.