Amazon gaat zijn Dash-bestelknoppen niet langer verkopen. Klanten kunnen de bestaande knoppen, waarmee ze met één druk op de knop één bepaalde hoeveelheid van één bepaald product kunnen bestellen, wel blijven gebruiken.
Concurrentie
Amazon introduceerde de Dash-knoppen in 2015 om periodiek terugkerende aankopen zoals dierenvoeding of wasproducten met één druk op de knop te kunnen bestellen. Voor bepaalde productcategorieën zijn deze gadgets ook een succes gebleken: ze werden het meest gebruikt voor het bestellen van ‘noodzakelijke producten’ zoals wc-papier, maar ook voor producten zoals condooms, waarrond kennelijk nog steeds een zekere schroom bestaat om ze in een fysieke winkel aan te kopen.
Intussen zijn de Dash-buttons echter achterhaald en zijn er veel alternatieven op de markt gekomen. De aankondiging om ze niet langer te verkopen, is dan ook geen verrassing. Steeds meer apparaten maken immers zelf verbinding met internet: Amazon integreerde ‘Dash Replenishment Service’ (DRS) in honderden producten van fabrikanten zoals Whirlpool en Samsung: zo kunnen die automatisch opnieuw bestellen wat ze nodig hebben, zoals bijvoorbeeld een printer die zelf nieuwe inkt koopt. Bovendien heeft Amazon virtuele Dash-knoppen op zijn website gemaakt en lanceerde het bedrijf de slimme spraakassistent Alexa. Beide zijn volgens Amazon sterk in populariteit gegroeid.