Amazon trekt zich gedeeltelijk terug uit China, de grootste e-commerce markt ter wereld. Het bedrijf gaat er zijn lokale handelsplatform opdoeken, al kunnen Chinese klanten wel nog via Amazon Global bestellen.
Binnenlandse concurrentie
Waarom Amazon stopt met het lokale handelsplatform, werd niet bekendgemaakt. Algemeen wordt wel aangenomen dat de binnenlandse concurrentie van Alibaba en JD.com te groot is. Door de sluiting op 18 juli zullen Chinese Amazon-klanten niet langer bij Chinese handelaren kunnen kopen. Via de globale webwinkel zullen ze wel nog producten uit het buitenland kunnen bestellen.
Amazons Chinese platform concurreert voor Chinese verkopers met Tmall, eigendom van e-commercegigant Alibaba. Samen met JD.com had Alibaba afgelopen jaar meer dan 80% van de online verkopen in handen in China. De Amerikaanse e-commercereus kwam 15 jaar geleden voor het eerst op de Chinese markt, toen het de online boekhandel Yoyo.com verwierf. In 2011 werd de winkel omgedoopt tot Amazon.cn.
Amazon Global
Ker Zheng, marketingspecialist bij het lokale consultancybedrijf Azoya, meent dat Amazon geen voordeel heeft in China ten opzichte van zijn binnenlandse concurrenten. Tenzij iemand op zoek is naar een heel specifiek product, “is er geen reden voor een consument om voor Amazon te kiezen, omdat ze niet in staat zullen zijn om dingen zo snel te verzenden als Tmall of JD.”
Een woordvoerster van Amazon heeft gezegd dat het bedrijf in China zou blijven investeren via zijn wereldwijde Amazon Global Store, Kindle-e-readers en online content. Amazon Web Services, de cloud computing-businessunit van het bedrijf, blijft ook bestaan.