Amazon kan in 2018 nog geen pakjes leveren met drones, hoewel CEO Jeff Bezos dat in 2013 had beloofd. Wettelijke beperkingen en veiligheidsbepalingen zorgen er echter voor dat we zoiets niet voor 2028 moeten verwachten, menen analisten.
Meer gebruik van drones
Vijf jaar lang maakte Amazon van leveringen per drones een hype: in 2013 vertelde Bezos immers aan televisiezender CBS dat Amazon tegen 2018 leveringen met drones mogelijk zou maken. Wettelijke restricties en veiligheidsmaatregelen blijken nu echter die belofte in de weg te staan: de batterijduur is nog te beperkt en er zijn grote vraagtekens omtrent de privacy.
Het gebruik van drones is in die vijf jaar erg uitgebreid in sectoren waar er weinig interactie is met de klant, maar dus niet in de detailhandel. De Amerikaanse overheid schat dat er ongeveer 110.000 drones commercieel gebruikt worden voor de mijn- en landbouw en om stroomkabels of pijpleidingen te controleren. Om pakjes te leveren kampen drones echter momenteel nog verschillende beperkingen: ze mogen in de Verenigde Staten vaak niet hoger dan 120 meter vliegen, niet ’s nachts over overheidsinstanties vliegen of niet binnen acht kilometer van een luchthaven.
Daarnaast is batterijduur een zeer groot obstakel en hebben menselijke koeriers nog steeds het voordeel hebben over een drone: het is namelijk niet makkelijk of goedkoop om een programma te ontwikkelen dat net zo makkelijk en duidelijk als een mens weet op welke deurbel te drukken. Het Amerikaanse bedrijf Skylogic, dat onderzoek voert naar drones, vertelt daarnaast dat een doorbraak nog minstens tien jaar ver ligt. Er zal een manier moeten komen die drones toelaat verder te vliegen dan het gezichtsveld van de bestuurder. De wet moet voorzien in de herkenning van drones die boven de bevolking vliegt, want de Amerikaanse overheid maakt zich zorgen over het gebruik van drones door terroristen.
Toekomstgericht
Amazon wil op korte termijn toch nog steeds snelle noodleveringen met drones kunnen doen in minder bevolkte gebieden. Het bedrijf meent dat het plan zeker kan waargemaakt worden in de toekomst, maar legt zich niet langer concrete deadlines op. Volgens woordvoerster Kristen Kish heeft de e-commercegigant centra voor de ontwikkeling van drones in Frankrijk, Israël, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Ook in België voerde Amazon al dronetesten uit.
Ondertussen zijn er nog meer kapers op de kust om drones toch te gebruiken voor de detailhandel. Zo testte koerierdienst UPS al de lancering van een drone in landelijk gebied in Florida en testte het Duitse DHL het gebruik van drones om medicijnen te leveren van Tanzania naar een eiland in het Afrikaanse Victoriameer.