In het eerste kwartaal van 2019 heeft Amazon zijn nettowinst meer dan verdubbeld en presteert daarmee ruim boven de verwachtingen. De webreus haalt steeds meer inkomsten uit abonnementen, clouddiensten en advertenties: online verkopen zijn inmiddels nog goed voor minder dan de helft van Amazons omzet.
Diensten
De totale omzet van de webwinkelgigant in de eerste drie maanden van het jaar bedroeg 59,7 miljard dollar (53,5 miljard euro), een stijging met 17% tegenover een jaar geleden. Vooral de groei van de dienstentak is indrukwekkend: Amazon haalt nu al 25,4 miljard dollar (23 miljard euro) uit allerlei diensten, zoals Amazon Web Services (cloud), advertenties en commissies. De verkoop van producten leverde het bedrijf 34,2 miljard dollar (30,5 miljard euro) op, waarvan 4,3 miljard dollar (geen 4 miljard euro) in fysieke winkels wordt verkocht.
De nettowinst van Amazon klokte af op 3,6 miljard dollar (3 miljard euro), meer dan een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Analisten hadden gerekend op een nettowinst in de buurt van 2,35 miljard dollar (2 miljard euro).
Voor het tweede kwartaal is Amazon gematigd positief: het bedrijf rekent op een operationele winst van 3,6 miljard dollar (3 miljard euro). Een van de meest in het oog springende vooruitzichten van het bedrijf is het bezorgen van Prime-bestellingen binnen één dag, vergeleken met twee dagen nu.