Eind deze maand zet Amazon zijn Dash-bestelknoppen definitief stop. Eerder dit jaar was de Amerikaanse e-commercegigant ook al gestopt met de verkoop van de knoppen, maar zei toen nog dat ze zouden blijven werken.
Achterhaald
Volgens een woordvoeder van Amazon was het gebruik van de bestelknoppen sterk gedaald, sinds het bedrijf in februari aankondigde dat ze niet langer verkocht zouden worden. Amazon heeft nu laten weten dat de knoppen aan het eind van de maand hun functionaliteit verliezen. De virtuele bestelknoppen die via de Amazon-app werken, blijven wel actief.
Amazon introduceerde de Dash-knoppen in 2015 om periodiek terugkerende aankopen zoals dierenvoeding, wc-papier, condooms of wasproducten met één druk op de knop te kunnen bestellen. Via de ingebouwde wifi bestelde het apparaatje dan onmiddellijk het gevraagde product bij Amazon. Dat betekende echter wel dat de klant via de knop geen enkele keuze kon maken qua merk of hoeveelheid van de bestelling: die werkt immers alleen voor één vooraf gedefinieerde bestelling.
Intussen zijn de knoppen volledig achterhaald; veel toestellen zoals printers en wasmachines zijn tegenwoordig uitgerust met ‘slimme technologie’, waardoor ze zelf inkt of wasmiddel kunnen bestellen wanneer dat nodig is. Ook de toenemende populariteit van alternatieven zoals het spraakgestuurde Alexa maakt de bestelknoppen eigenlijk compleet overbodig.