Amazon stelt zijn jaarlijkse kortingenfestival Prime Day uit door de coronacrisis. Die beslissing kan de e-commercereus echter tot 300 miljoen dollar (270 miljoen euro) gaan kosten.
Vijf miljoen onverkochte toestellen
Prime Day, het jaarlijkse koopjesfestijn voor leden van Amazon Prime, zal dit jaar later plaatsvinden. Normaal gezien gaat de kortingendag rond 5 juli door, maar door de coronacrisis heeft de e-commercereus besloten de datum te verschuiven. Dat kan de onlineretailer wel duur komen te staan: in een interne nota heeft het platform het over vijf miljoen toestellen, zoals de slimme Amazon Echo-speakers, die daardoor minder vlug verkocht zullen geraken.
Ook verkooppartners van het platform zullen heel wat inkomsten mislopen. Hoeveel het bedrijf van Jeff Bezos precies verdient op Prime Day is niet geweten, maar alleen al de externe verkooppartners zouden vorig jaar voor twee miljard dollar omzet hebben gezorgd.
Om de schade te beperken, zou Amazon al eerder met promoties moeten uitpakken, maar dat wordt dan weer moeilijk als de capaciteitsproblemen door de coronadrukte aanhouden. Dat bericht Reuters aan de hand van gelekte vergaderingsnotulen. In het slechtste geval vreest de retailer een impact van 270 miljoen euro, waarschijnlijker is een omzetverlies van zowat honderd miljoen euro.
Datacenters in gevaar
Er is ook bezorgdheid over de magazijnen en vooral de datacenters van Amazon: na protesten van medewerkers over het gebrek aan veiligheid tijdens de coronacrisis, voert het bedrijf onder andere strengere maatregelen rond sociale afstand door, maar toch vreest het management nog voor de geplande opening van nieuwe datacenters in Ierland.
Sommige bouwbedrijven willen er liever niet doorwerken, terwijl Amazon bang is dat overheden en werknemers de cloud-computingactiviteiten elders zullen stilleggen. Amazon haalt zo goed als alle winst uit zijn cloudactiviteiten, dus elke terugval daarvan zou een grote financiële impact hebben.