De Belg staat open voor spraaktechnologie en ‘voice commerce’, zo blijkt uit een nieuwe studie. Een op de vijf Belgen praat al regelmatig met voice assistants, zoals Siri of Amazons Alexa.
Meerdere keren per dag
In hoeverre is spraaktechnologie ingeburgerd in België en waarvoor gebruiken de Belgen ‘voice’? Op die vragen tracht ‘Listen to Voice’, een studie onder 575 respondenten tussen 18 en 65 in opdracht van iProspect, een antwoord te geven.
60% van de Belgen heeft al gehoord van voice-assistenten en zo’n 20% maakt er ook effectief gebruik van. De meest bekende assistenten zijn Siri van Apple, Google Assistant en Alexa van Amazon. De Google Assistant is de meest gebruikte: 20% gebruikt hem meerdere keren per dag en 11% dagelijks.
De spraaktechnologie wordt in de eerste plaats gebruikt voor zoekopdrachten op internet (76%), om muziek te beluisteren en de weg te vinden (beide 41%). 32% maakt er ook gebruik van voor de lol. Wel wordt voice vooral gebruikt wanneer men alleen is, bijvoorbeeld thuis of in de wagen. Slechts 15 tot 18% gebruikt de technologie ook in het openbaar.
Open voor voice commerce
Online aankopen maken momenteel slechts 2% van het voice-gebruik uit en online bestellingen (zoals bijvoorbeeld maaltijden) amper 4%. Niettemin staat 36% van de gebruikers vrij positief tegenover het aankopen van goederen of diensten met behulp van spraaktechnologie.
‘Smart speakers’ zijn daarentegen al iets meer ingeburgerd in België: zo’n 10% van de Belgen heeft een slimme assistent als Amazon Echo of Google Home in huis. Opvallend is dat een respondent op vier aangeeft plannen te hebben om een slimme speaker aan te schaffen.