De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.
Amazon betreedt het strijdtoneel
De Amerikaanse warenhuisketen Walmart krijgt mogelijk concurrentie van Amazon in zijn poging om het meerderheidsbelang te verwerven in Flipkart, Amazon’s grootste rivaal in India. Amerikaanse nieuwsbronnen meldden woensdag dat de online retailreus een formeel bod zou gedaan hebben op 60% van Flipkart in, het dubbele van wat Walmart hoopte te bemachtigen voor zijn budget van 10 tot 12 miljard dollar (8,4 tot 10 miljard euro).
Het is weinig waarschijnlijk dat Flipkart daadwerkelijk zo’n aanzienlijk deel van zijn belangen uit handen zal geven aan eender welke partij: vorige maand nog wees aandeelhouder Softbank het bod van Walmart af voor slechts 30% van de Flipkart-aandelen. Toch maakt de inmenging van Amazon in de Walmart-Flipkart-deal, die volgens insiders zo goed als rond was, duidelijk hoe groot de belangen wel zijn in India, waar binnen een tiental jaren zo’n 200 miljard dollar (170 miljard euro) per jaar te rapen zal zijn op de e-commercemarkt.
Achter de schermen
Voor Walmart zou de deal met Flipkart weleens de enige kans zijn om voet aan wal te krijgen in India, terwijl Amazon al miljarden investeerde in zijn marktpositie in het land en begrijpelijkerwijs niet tuk is op bijkomende concurrentie van Walmart in de regio.
Twee jaar geleden benaderde Amazon Flipkart al met een bod, dat uiteindelijk te licht bevonden werd, voor 51 à 55% van de aandelen in het bedrijf. Nu twee hevige concurrenten zich in de strijd gooien, “zouden de zaken weleens heel interessant kunnen worden”, zo lieten insiders onlangs weten aan Reuters. De onderhandelingen zijn verre van afgerond en er is ook niet echt een deadline voorzien, aldus de anonieme bronnen, al zou Flipkart toch nog steeds de voorkeur geven aan de deal met Walmart: de Amerikaanse retailer is sterk op het vlak van bakstenen winkels en dat kunnen de Indiërs wel gebruiken als ze werk willen maken van hun plannen voor een nieuwe fysieke winkelketen in India.
Veel blijft voorlopig speculatie: Amazon, Walmart en Flipkart weigeren zonder uitzondering commentaar te leveren op wat mogelijk een van de belangrijkste e-commercedeals van het jaar wordt.