200 Franse winkels binnen de 10 jaar
Vorig week opende de eerste Franse Rituals zijn deuren in de Parijse wijk Le Marais (foto). De boetiek is 50 m² groot en laat de Parijzenaars kennismaken met het 400 referenties tellende gamma met (voor Fransen) ongewoon klinkende namen als Laughing Buddha, Ancient Samurai, Sakura of Tao.
Nog dit jaar komen er al zeker boetieks bij in het Parijse Forum des Halles en in de rue de Rivoli, mogelijks ook nog een of meer in de rand van Parijs. Voorts wil topman Raymond Cloosterman nog voor het jaareinde voet aan de grond krijgen in Rijsel: “Er is een potentieel voor 200 Rituals-boetieks in Frankrijk binnen dit en 10 jaar”, klinkt het ambitieus in de Franse krant Le Figaro.
De Franse openingen maken deel uit van een ambitieus expansieplan: na de eerste stappen in de Verenigde Staten, Brazilië, Zwitserland en Noorwegen vorig jaar heeft het Nederlandse cosmeticamerk dit jaar zijn zinnen gezet op Luxemburg (begin februari), het Midden-Oosten, Australië en Frankrijk. Alles samen wil de retailer 80 nieuwe boetieks openen – waardoor de teller eind dit jaar op 420 moet staan – en nog eens een 300-tal verkoopcorners installeren in warenhuizen (wat het totaal op zo’n 1.400 moet brengen).
“Betere marge dan Chanel en Dior”
Behalve eigen boetieks wil Cloosterman, die Rituals in 2000 oprichtte, ook het beproefde concept van de ‘Rituals shop-in-shop’ uitrollen naar de Franse (luxe)warenhuizen en parfumerieën, naar het voorbeeld van wat de groep nu al doet bij De Bijenkorf in Nederland of bij Douglas in Duitsland.
Op die manier wil Rituals de concurrentie aangaan met Franse luxemerken als Chanel en Dior. “Wij bieden een betere marge per vierkante meter dan die merken”, zegt de Nederlander. “Ons doel is op termijn 50% van onze omzet halen uit eigen boetieks, 20% uit warenhuizen en parfumeriezaken, 20% uit e-commerce en 10% uit travel retail.” Rituals boekte in 2014 een omzetstijging met 30% en hoopt dit jaar een soortgelijke sprong te maken om zo de 400 miljoen euro omzet te ronden.