Met ‘activistisch’ winkelconcept keert The Body Shop terug naar zijn wortels

Winkel van retailer The Body Shop in Gent
Foto's: RetailDetail

Het duurzame cosmeticabedrijf The Body Shop kruipt weer op de barricaden: met zijn nieuwste winkelconcept wil het een groter bewustzijn creëren rond natuurlijke, diervriendelijke en fairtrade verzorgingsproducten.

 

Wastafel centraal

Gent heeft de primeur gekregen van het nieuwe winkelconcept van The Body Shop: de retailer opende afgelopen zaterdag een zogenaamde 'activist workshop' conceptwinkel in de Veldstraat. Het is de eerste vestiging van The Body Shop volgens dit nieuwe concept op het Europese vasteland, na succesvolle lanceringen in Canada, Hongkong, Singapore, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea. "Gent is een sociale stad met een activistische spirit, dat past wel bij The Body Shop", vertelt Tess Wijnsouw, retailtrainer voor België en Nederland.

 

De retailer is geen nieuwkomer in de stad, maar verhuisde wel naar een nieuwe locatie: "We hadden een brede façade nodig met een ruime inkom, daarom hebben we een nieuw pand betrokken in deze straat." Een grote wastafel staat centraal in het winkelinterieur: het is immers de bedoeling dat klanten hier de producten zelf kunnen ontdekken en uitproberen. "We willen de zintuigen bespelen, je moet de producten kunnen voelen, ruiken…" Dat is in coronatijden geen evidentie, maar de handen wassen kan gelukkig nog wel.

 

Natuurlijke materialen

In de winkel maakt The Body Shop zo veel mogelijk gebruik van duurzame en/of gerecycleerde materialen: de make-uptafel en het kassameubel zijn gemaakt van gerecycleerd plastic, onder de schappen staan voorraadbakken uit een autofabriek, de wandmeubels hebben natuurhouten legplanken. Veel planten ook in de winkel: hiervoor werkt de retailer samen met een lokale winkelier, Little Green Stories.

 

Displays vestigen de aandacht op iconische producten uit het assortiment van The Body Shop, zoals de shampoo met gember of de handcrème met hennep. Nieuw in het aanbod zijn CBD-producten met hennepolie: hydraterend, en rustgevend voor de huid, klinkt het. "Al onze producten zijn vegetarisch, we streven op termijn naar 100% veganistische producten. We gebruiken natuurlijke en fairtrade ingrediënten, voor de verpakkingen schakelen we over op gerecycleerd plastic”, zegt operationeel retailmanager David Gheerolfs.

 

Megafoon

De boodschap "Forever against animal testing" staat prominent op de etalage. Met deze formule keert The Body Shop inderdaad terug naar het activisme van de begindagen, toen oprichter Anita Roddick op de barricades stond voor ethisch verantwoorde, proefdiervrije cosmetica. Niet voor niets ligt er een oude megafoon in een 'activistisch' hoekje in de winkel: hier vinden klanten informatie over de duurzame ambities van het bedrijf, met uitleg over de B-Corp certificatie die The Body Shop heeft sinds vorig jaar.

 

De strategische koerswijziging, waarbij The Body Shop weer aansluit bij de waarden uit de beginjaren, kwam er nadat het bedrijf in 2017 in handen kwam van het Braziliaanse Natura Cosméticos. Voordien was het merk gedurende meer dan tien jaar onderdeel van de groep L’Oréal.