20 vestigingen tegen 2020
In de handelszone City-Nord in Gosselies (Charleroi) heeft Medi-Market de allereerste parafarmaciesupermarkt van ons land geopend. De zaak is zo’n 1.000 m² groot en verkoopt “gezondheidsproducten waarvoor je geen doktersvoorschrift nodig hebt of die niet geregistreerd zijn als geneesmiddel”, gaande van voedingssupplementen over homeopathie tot babyvoeding en lichaamsverzorging.
Oprichter Yvan Verougstraete, die zijn geesteskind omschrijft als de ‘Decathlon van de gezondheid”, verzamelde een startkapitaal van 4,5 miljoen euro en heeft grote ambities: begin 2015 opent de webshop (met 32.000 producten van 1.030 merken), in de lente van 2015 krijgen ook Antwerpen, Brussel en Luik een eerste Medi-Market supermarkt. Gent volgt wellicht nog hetzelfde jaar en tegen 2020 moeten er al 20 Medi-Markets zijn, verspreid over het hele land.
Drogist en apotheek onder één dak
Medi-Market mag wettelijk gezien geen geneesmiddelen verkopen, dat mag alleen bij apotheken. Verougstraete heeft daar echter een oplossing voor: “Per vestiging zullen we twee bedrijven oprichten: een Medi-Market Parafarmacie en een Medi-Market Farmacie. Elke winkel zal, conform de wet, zijn eigen ingang hebben en zijn eigen producten.” Beide winkels zullen wel vlak naast elkaar liggen en zelfs met elkaar in verbinding staan: “Zo kunnen we binnenin met een glazen muur en een glazen deur werken, zodat de klant makkelijk van de ene zaak naar de andere kan.”
De combinatie stuit weliswaar op veel kritiek bij de Algemene Pharmaceutische Bond (APB): “In de Verenigde Staten is het ook zo begonnen”, zegt woordvoerder Jan Depoorter in Het Nieuwsblad. “Die zogenaamde gigantische apotheken zijn in geen tijd gewone grootwarenhuizen geworden, waar ze ook alcohol en frisdranken verkopen en waar ergens vanachter nog een apotheekje verborgen zit. Echte apotheken begeleiden de patiënten in hun medicatiegebruik, doen aan opvolging,… Dat is hier allemaal niet het geval, dit is gewoon platte commerce.”
Voor winkelketen Kruidvat, die ook een aanzienlijk assortiment ‘gezondheidsproducten’ verkoopt, is Medi-Market een nieuwe concurrent. “Een beetje concurrentie is niet erg, het houdt ons scherp. We zullen deze ontwikkeling dan ook met veel belangstelling opvolgen”, aldus woordvoerster José Mes.