Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.
Innovatie in de was- en stomerijbranche
Na een succesvol proefproject, waarbij ondernemer Maurits Tiethoff – samen met PostNL – stomerijgoed thuis liet ophalen, wassen en terugbezorgen, start nu Dobbi. De startup haalt vuile was bij mensen thuis op en brengt het schoon terug, zelfs gestreken en gevouwen.
Nieuw is de service op zich niet, maar Dobbi onderscheidt zich van andere wasserijdiensten doordat de dienst meer gericht is op individuele huishoudens en jongere mensen – zoals de drukbezette millennial. “Ik zag innovatie in de was- en stomerijbranche. Dat bleek zo succesvol dat het leidde tot deze investering”, zegt Tiethoff aan RTL Z.
Klanten betalen per artikel als ze wasgoed laten stomen of strijken, voor enkel het wassen en vouwen geldt een kiloprijs. Momenteel is Dobbi alleen nog maar beschikbaar in de Amsterdamse regio tussen Hoorn en Hoofddorp, maar binnen de twaalf maanden moet de dienst over heel Nederland beschikbaar zijn.
Platform zonder wasmachines
Interessant is dat Dobbi geen eigen wasfaciliteiten heeft. De onderneming werkt, in lijn met de vele platformen zoals Airbnb en Uber die in elke branche opduiken, als een platform: het maakt enkel gebruik van bestaande wasserettes en stomerijen.
Ook voor de andere diensten van het wasplatform hebben oprichters Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff externe partners gevonden: PostNL doet het vervoer van de was en wasmiddelenproducent Henkel stapt ook mee in. Beide bedrijven investeren bovendien financieel in de startup.
Henkel en PostNL recht naar de consument
Voor PostNL is het wasplatform een nieuwe stap in de richting van allround-dienstverlening naar de consument. Eerder investeerder de postbezorger ook al in onlineboodschappendienst Stockit en ging het een samenwerking aan met INS Ecosystem, een platform dat voedingsbedrijven rechtstreeks in contact wil brengen met de consument.
Henkel heeft met Dobbi op zijn beurt een nieuwe manier om de consument rechtstreeks te bereiken, zonder de supermarkt als tussenpersoon, en zo ook wasmiddelenomzet rechtstreeks naar zich toe te trekken. Het speelt bovendien mee in op de trend naar meer dienstverlening en minder bezit van goederen. Zo hebben consumenten in kleine woningen in de grote steden steeds minder een eigen wasmachine.