Samen omzet van 160 miljoen euro
“De fusie van Ecover en Method biedt ons een strategische positie op de Amerikaanse markt – de grootste en snelst groeiende markt voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten – en Method krijgt een Europese partner met een ongeëvenaarde erfenis, een stevige milieureputatie en ecologische productievoorzieningen”, zegt een enthousiaste Philip Malmberg, die in mei vorig jaar CEO werd van Ecover met de expliciete opdracht een groeistrategie voor het bedrijf uit te stippelen.
De twee bedrijven zijn samen goed voor een bruto-omzet van zo’n 200 miljoen dollar (omgerekend een kleine 160 miljoen euro) en bieden werk aan een 300 mensen. Ecover en Method zullen als merken naast elkaar blijven bestaan, maar de groep beschikt nu wel over een distributienetwerk dat zich uitstrekt over Europa, de Verenigde Staten, Azië en Australië. Welk bedrag met de overname gemoeid is, werd niet meegedeeld.
Milieupionier sinds de jaren 1970
Het Amerikaanse Method, met hoofdzetel in San Fransisco, is te koop in meer dan 40.000 winkels in Noord-Amerika, Europa, Australië en Azië en is het op zes na snelst groeiende privébedrijf in de Verenigde Staten (bron: Inc.500). Method werd in 2000 opgericht door twee vrienden, Adam Lowry en Eric Ryan.
Ecover is een pak ouder: het bedrijf werd al eind jaren 1970 opgericht en was destijds een heuse milieupionier-trendsetter in het wereldje van de schoonmaakproducten. Alles begon met een fosfaatvrij waspoeder, maar anno 2012 heeft Ecover al 35 verschillende onderhouds- en lichaamsverzorgingsproducten die worden verdeeld in 40 landen. Ecover beschikt over productievestigingen in Malle en het Franse Boulogne-sur-Mer en telt 162 voltijdse medewerkers.