Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4%, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.
Nieuwe strategie begint vruchten af te werpen
Dankzij een hogere online omzet en een verbeterde inkooppositie, blikt Intergamma naar eigen zeggen terug op een sterk jaar. “De omzet is voor de vierde keer op rij gestegen. We merken dat de Nederlandse consument meer uitgeeft door de aantrekkende huizenmarkt en economie”, zegt algemeen directeur Harm-Jan Stoter.
De consumentenomzet nam vorig jaar met 1,4% toe tot 1,69 miljard euro. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat steeg dan weer beduidend: het EBITDA klom met 9% tot 131 miljoen euro dankzij het optimaliseren van het inkoopkanaal. De nieuwe strategie, die inzet op omnichannel en nieuwe winkelconcepten, werpt (stilaan) vruchten af, concludeert de doe-het-zelfretailer. Online is de omzet alvast met de helft toegenomen tot 94 miljoen euro.
Nieuwe Gamma met kluswerelden
Voor de winkelformules Gamma en Karwei heeft Intergamma vorig jaar nieuwe winkelconcepten ontwikkeld en getest. De bedoeling is dat beide ketens zo meer een eigen karakter krijgen: Karwei moet zich meer gaan richten op woningdecoratie en Gamma op grote bouwklussen. “De omzet van de pilotwinkels laat een positieve ontwikkeling zien”, aldus Stoter.
De nieuwe Karwei-formule werd al in 2016 geïntroduceerd, maar in 2017 opende ook Gamma drie pilotwinkels volgens een nieuwe formule. In die vestigingen worden artikelen bij elkaar gezet in ‘kluswerelden’ en zijn er geen hoge stellingen meer, waardoor het voor klanten duidelijker wordt waar ze moeten zijn.
Als assortiment zal Gamma zich meer gaan richten op bouwen, verf, decoratief afwerken en ‘slim wonen’. Ook de stadswinkelformule Gamma Compact, die vandaag twee vestigingen heeft, zal verder uitbreiden. Wanneer de nieuwe winkelconcepten naar de andere winkels gebeurt, wordt deze periode beslist.
Ambitie: “Beste omnichannelretailer van de Benelux”
De bouwmarktgroep blijft zich verder inzetten op haar “groeistrategie die ervoor moet zorgen dat Intergamma de beste omnichannelretailer van de Benelux wordt”. Op omnichannelvlak probeert de groep de ervaring in de winkels, de apps en online op elkaar te laten aansluiten. Hierdoor kunnen klanten zich op allerlei manieren oriënteren en producten aanschaffen.
Vooral in de productcategorieën (tuin)meubelen, tuinhout, vloeren, raamdecoratie en deuren is daardoor al een betere conversie zichtbaar. Klanten maken bij de Intergamma-ketens ook steeds vaker gebruik van online diensten, zoals de voorraden in de winkels inzien of chatten met bouwmarktmedewerkers.
Begin dit jaar heeft Intergamma alvast grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep, ingelijfd. Daardoor wordt Intergamma een gemengd bedrijf met zowel eigen winkels als franchisenemers. De overname moet ervoor zorgen dat Intergamma haar groeistrategie versneld kan uitvoeren: Van Neerbos Groep is goed voor 156 winkels en 4.500 medewerkers.