Bijna 316 miljoen euro winst
Kingfisher heeft in de periode augustus tot en met oktober zijn groepsomzet, exclusief wisselkoerseffecten, zien groeien met 4% tot 2,65 miljard pond, omgerekend zo’n 3,75 miljard euro. Daarop werd een winst gerealiseerd van 223 miljoen pond, omgerekend bijna 316 miljoen euro. Dat is niet alleen 6% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, het cijfer bleef ook zo’n 5% onder de analistenverwachtingen.
Toch is het niet al kommer en kwel voor de doe-het-zelfretailer. Zo presteerden de Britse activiteiten behoorlijk: de vergelijkbare omzet, dus exclusief nieuwe winkelopeningen, steeg er met 4,6%, met dank aan de opverende huizenmarkt in het Verenigd Koninkrijk. De brutomarge daalde weliswaar als gevolg van het grotere belang van seizoensgebonden producten (waarvoor de winstmarge kleiner is), maar dankzij besparingen in de operationele kosten kon Kingfisher uiteindelijk toch 14,2% meer winst voorleggen in het Verenigd Koninkrijk: 80 miljoen pond of 113,27 miljoen euro.
In Frankrijk, waar de zwakkere macro-economische omgeving en dito huizenmarkt zich nog steeds laten voelen, stagneerde de vergelijkbare verkoop (+0,1%). Al is er een klein lichtpuntje: de groei trok gedurende het kwartaal wel lichtjes aan. Terwijl Castorama op vergelijkbare basis 0,2% omzet inboet, deed Brico Dépôt er 0,4% bij. De winst kreeg echter een knauw van -7,5% (exclusief wisselkoersen) als gevolg van een zwakkere brutomarge en hogere kosten voor nieuwe winkelopeningen. En aangezien het sterke Britse pond zwaar inhakt op de buitenlandse inkomsten, nam de gerapporteerde winst een duik met -15,7% tot 109 miljoen pond (154,53 miljoen euro).
Kostenbesparingen in stroomversnelling
“Het Kingfisher-investeringsverhaal draait niet zozeer om de kortetermijnvooruitzichten voor de (Franse) doe-het-zelfmarkt, maar wel rond de kostenbesparingen die Kingfisher op termijn beoogt en waarvan we verwachten dat ze na de recente aanstelling van een nieuwe CEO in een stroomversnelling zullen terechtkomen”, schrijft financieel analist Kris Verheyen van KBC in een beleggersupdate.
“Centraal staat daarbij de besparing op de aankoopkosten, door het uitschakelen van tussenpersonen in het aankoopproces en het uniformiseren van het productgamma over de verschillende landen waar Kingfisher actief is. Daarnaast gaat het ook over een verdere optimalisatie van het winkelnetwerk, voornamelijk in het Verenigd Koninkrijk, waar Kingfisher dit jaar alleen al meer dan 10% van haar onrendabele winkelruimte sloot.”