De omzet van Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, bleef afgelopen jaar nagenoeg stabiel. De komende jaren wil de groep zijn formules scherper positioneren en de uitrol van de nieuwe winkelformules verderzetten.
“Tevreden”
Intergamma boekte in 2018 een consumentenomzet van 1,69 miljard euro, wat een fractie lager is dan vorig jaar. Online steeg de omzet met 30% tot 122 miljoen euro. Het gezamenlijke bedrijfsresultaat bedroeg 138 miljoen euro. “We zijn tevreden over de behaalde resultaten in 2018. Dit hebben we bereikt ondanks een afnemend aantal verhuisbewegingen en dalend consumentenvertrouwen. De omzetgroei vertraagde voornamelijk door een winkelbrand en het optimaliseren van het winkelnetwerk”, reageert algemeen directeur Harm-Jan Stoter in een persbericht.
Intergamma wil zijn winkelformules meer van elkaar laten verschillen: Karwei zal zich nog meer gaan richten op woninginrichting, terwijl Gamma mikt op grote klussen en duurzaam wonen. Omdat energiezuinig wonen steeds belangrijker wordt, wil Intergamma investeren in een assortiment dat bij die trend aansluit.
Op dit moment zijn reeds 22 vestigingen van Gamma en Karwei ingericht volgens de nieuwe concepten, met een betere indeling en een ander assortiment. De komende jaren zal die uitrol gefaseerd verdergezet worden. De nieuwe Karwei-filialen beschikken bijvoorbeeld over een ruim aanbod vloeren, verlichting, meubelen, raam- en wandbekleding. De nieuwe Gamma’s zijn dan weer opgebouwd rond kluswerelden, waarbij grote klussen, verf, duurzaam en slim wonen centrale thema’s zijn. De verdere differentiatie en verruiming van het aanbod moet Intergamma in staat stellen een nog bredere doelgroep te bereiken.