Afgelopen week was het alweer Hoogmis in Parijs: de ganse tuinsector mobiliseerde er zich voor de toelichting van de jaarcijfers over hun marktsegment. Ook voor de Belgen viel daar heel wat op te steken. Een vergelijking met de Franse markt kondigt namelijk mooie perspectieven aan. Een Franse speler onthulde zelfs zijn geplande komst naar België.
Dankzij de data die Promojardin, de zeer gerespecteerde Franse koepelorganisatie voor fabrikanten en winkelbedrijven in de tuinsector, jaarlijks vrijgeeft kon Thierry Coeman van Retail Dynamics de benchmarkoefeing maken met België.
Helaas beschikt ons koninkrijk niet over cijfergegevens, zoals die voor andere sectoren doorgaans door GfK of dergelijke instanties worden verzamelt. In België kent men namelijk geen landelijke verenigingen als Promojardin in Frankrijk. In ons land is de tuinsector geïntegreerd in het doe-het-zelfsegment van Comeos, vroeger Fedis genaamd, meer bepaald onder de noemer BDA.
Toch is het zeker nuttig de vergelijking met de Zuiderburen te maken. Want als het regent in Parijs, zal het hoogstwaarschijnlijk druppelen in Brussel? Welke leerpunten halen we uit de Franse cijfers?
Frankrijk: kerncijfers
La Douce France telt ruim 65 miljoen inwoners en circa 33 miljoen woningen.
Het laatste onderzoek bracht aan het licht dat 28 miljoen Fransen over een of andere vorm van ‘tuinier-ruimte’ beschikken:
– 61 % tuiniert in de eigen tuin;
– 31 % tuiniert op het terras;
– 47 % geniet van tuinplezier op een zeer beperkte ruimte zoals een vensterbank
Tuinieren is dus een populaire bezigheid in Frankrijk. De frequent gehoorde boutade dat 2% van de totaaloppervlakte van de zeshoek besteed wordt aan tuinplezier spreekt boekdelen.
De totaalomzet voor de groene vrijetijdsbesteding (Le marché du jardin amateur) vertegenwoordigt dan ook 7,26 miljard euro; een groeicijfer van 3,8 % op 5 jaar tijd. Uiteraard beïnvloedt het klimaat weliswaar de jaarlijkse cijfers. Zo kende 2010 een lichte daling ten opzichte van het jaar daarvoor: de langdurige en harde winter alsook een druipnatte maand maart hadden een negatieve impact op de eindcijfers.
De taart van de winkeldistributie wordt op zijn beurt als volgt verdeeld:
– De DHZ-winkels (GSB in het Frans) nemen met 29% het grootste deel van de taart voor hun rekening (Bricorama, Bricomarché, Castorama, Leroy-Merlin…);
– De voedingsreuzen (Auchan, Carrefour, Cora, Intermarché, Géant, Leclerc) tikken af op 21%;
– De tuinwinkels (Jardineries) spelen mee voor 20% (Botanic, Truffaut, Jardiland);
– De gespecialiseerde zelfbediening (Gamm’Vert) vertegenwoordigt 15%;
– De gespecialiseerde gemotoriseerde uitrusting (motoculture) sluit af met 8%
Groeisegmenten in tuinsector
Opvallende groeier in het tuinsegment is de vrijetijdsbesteding. Dit onderdeel vertegenwoordigt 21% van de totaalomzet, goed voor een evolutie van bijna 5%.Ook het groen gewas (22%) groeit met 3,6%. Gereedschap (12%) dat een vaste waarde blijft, evolueert met 2,6%.
Frappante tegenvallers zijn daarentegen de tuinproducten (goed voor 8% van het universum), die een daling van 8% moesten slikken, en het gemotoriseerd gereedschap (13%) dat een negatieve trend kent van -9,5%.
Een grondige analyse op 5 jaar leert ons echter dat:
– Het buitengroengewas met ruim 11% toenam;
– Gereedschappen met meer dan 10% evolueerde;
– Vrijetijdsbesteding met 3,4% aangroeide.
Na AH in food en Hornbach in DHZ, nu ook Franse invasieplannen voor tuin
In de Parijse wandelgangen bevestigde de topman van Groupe Jardiland doorgedreven expansieplannen voor België. De Groupe Jardiland (Jardiland, L’Esprit Jardiland, Vive Le Jardin) telt 220 tuinwinkels waarvan op dit moment reeds 15 in het buitenland. Tien daarvan bevinden zich in Spanje.
Na een bescheiden aanwezigheid in België (1 winkel in Gozée) kondigt de groep aan dat er nu plannen op tafel liggen voor alvast tien winkels. Binnenkort wordt al een eerste werkvergadering gepland met enkele fabrikanten die al jaren toeleveren aan de groep. RetailDetail houdt u ongetwijfeld op de hoogte!
Wanneer krijgt België een Promojardin-geïnspireerde nationale vereniging?
Promojardin telt 180 leden en onderneemt tal van initiatieven ter promotie van het tuin- en pet-segment. Daarnaast leidt de vereniging doelgerichte studies en brengt het jaarlijks de State of The Art uit tijdens haar Nationale Conventie. Een soortgelijk initiatief zou ook voor België een grote meerwaarde kunnen beteken.
De Tuincijfers Frankrijk 2010 zijn bij diezelfde Promojardin overigens vrij beschikbaar (www.promojardin.com – Valérie Gotti)
– Thierry Coeman
Meer te weten komen over het reilen en zeilen op vlak van nationale en internationale retailontwikkelingen?
Het Belgische Retail Dynamics (www.retaildynamics.be) positioneert zich al 25 jaar lang als bruggenbouwer tussen internationale en nationale retailers en fabrikanten in zowel het food-, tuin-, diy- als home improvement winkelgebeuren.
Lees in onze volgende rubriek alles over het wereldcongres DIY & Home Improvement in hartje Brussel op 9 en 10 juni a.s.