In maart hebben doe-het-zelfwinkels door de verplichte sluiting 37% omzetverlies geleden, berekende GfK. De heropening van de winkels moet het mogelijk maken het seizoen alsnog te redden: de consument staat te popelen.
“April is piekmaand”
De heropening van de doe-het-zelfwinkels vanaf zaterdag komt geen dag te vroeg: april is één van de belangrijkste maanden voor de sector. Met een dagomzet die in april tot 25% hoger ligt dan het jaargemiddelde, riskeren de doe-het-zelfketens elke dag een verlies van bijna 6,8 miljoen euro. GfK schat de potentiële schade van één maand sluiting – 18 maart tot 17 april – op ongeveer 190 miljoen euro. Per winkelpunt komt dit neer op bijna een half miljoen euro aan gederfde inkomsten. Online kon die verliezen niet compenseren: het aandeel e-commerce is in deze sector nog zeer beperkt (ongeveer 2% in 2019), al kreeg het wel een enorme boost in de maand maart (tot een niveau van 10%).
“April is een piekmaand die een jaar maakt of kraakt voor de doe-het-zelf en tuinsector”, zegt Kristof Scheys van GfK Belgium: “de heropening van de doe-het-zelfwinkels komt hopelijk nog net op tijd om verliezen in te halen en het seizoen te redden. Het mooie weer dat volgende week voorspeld wordt zal daar zeker en vast bij helpen.”
Bovendien staan Belgische consumenten echt te springen om aan de slag te kunnen in hun huis en tuin, blijkt uit de GfK Coronavirus Consumer Pulse studie: 72% geeft aan te willen tuinieren (17% meer dan voor de coronacrisis), 68% heeft interesse in klussen (12% meer dan voorheen). “Consumenten zijn meer dan ooit gericht op welzijn, en wanneer hun eigen huis bijna een gevangenis is geworden, zoeken ze naar manieren om dit om te buigen naar een positieve ervaring.”