Verfwinkelketen Colora was klaar om op een veilige manier te heropenen, toen onverwacht bleek dat de versoepeling enkel gold voor de grote doe-het-zelfzaken. Een flinke streep door de rekening: “Laat lokale winkels nu niet in de steek!”
Tekorten aan verf en borstels
Nadat de eerste minister afgelopen woensdag aankondigde dat tuincentra en doe-het-zelfzaken weer zouden mogen openen, nam Colora alle nodige voorbereidingen: één klant per personeelslid, speciale vakken om te wachten aan de deur, kleuradviezen achter plexiglas, handgels… Uit het ministerieel besluit dat vrijdagavond laat verscheen, bleek echter onverwacht dat de beslissing enkel slaat op doe-het-zelfzaken “met een algemeen assortiment die hoofdzakelijk bouwgereedschap en/of bouwmaterialen verkopen”. Speciaalzaken zoals verf-, tegel- of parketwinkels zijn er dus aan voor de moeite… en dat terwijl verschillende bouwmarkten al wijzen op mogelijke tekorten aan verf en verfborstels.
Toon Bossuyt, CEO van het Belgische familiebedrijf BOSS paints en van verfwinkelketen Colora, reageert dan ook erg teleurgesteld in een persbericht: “Wij begrijpen dat de overheid heel voorzichtig wil te werk gaan. Voorzichtigheid is geboden, de crisis is zeker nog niet voorbij. Alleen mis ik de logica van de beslissing. Grote doe-het-zelf ketens in internationale handen mogen terug open, maar lokale speciaalzaken niet? Door te concentreren op alleen de internationale ketens wordt de kans op overrompeling er enkel groter. Spreiding lijkt in die zin veiliger. Bovendien is bij de voedingswinkels toch gebleken dat lokale bakkers, slagers en speciaalzaken perfect hun verantwoordelijkheid nemen en nauwgezet de veiligheid van klanten en medewerkers waarborgen? Waarom kan men de zelfstandige ondernemer in de doe-het-zelf datzelfde vertrouwen dan niet geven?”
Kleiner risico op overrompeling
Bossuyt wijst erop dat de speciaalzaken goed geplaatst zijn om klanten veilig te ontvangen. “Wij bedienen minder klanten per winkeloppervlakte. Het risico op overrompeling is er veel kleiner.” Hij hoopt dan ook dat speciaalzaken snel groen licht krijgen. “Intussen hopen we dat onze klanten de weg blijven vinden naar Belgische bedrijven die aan het vechten zijn om gezond en wel door deze crisis te geraken. Die aan het vechten zijn om de radartjes van de economie die wel nog draaien, draaiende te houden. In het belang van werknemers en hun gezinnen. We hopen dat onze klanten de weg naar onze webshop blijven vinden. Die is namelijk wél nog altijd open. We leveren aan huis en geven telefonisch en chat-advies op colora.be, in afwachting van een snelle heropening.”
Tot nu toe viel de schade voor Colora al bij al nog mee: door na de lockdown snel over te schakelen op online verkoop met telefonisch advies, kon de retailer de technische werkloosheid tot 10% beperken. De onlineverkoop steeg naar meer dan 60% van de winkelomzet, tegenover 0,5% voor de lockdown, vertelt Bossuyt aan De Standaard. Na de aankondiging van de regering op woensdag, over de al-dan-niet heropening van doe-het-zelfwinkels, is de webverkoop echer helemaal stilgevallen.