De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.
Teleurstellende resultaten
De Zwitserse producent van toiletten en aanverwante sanitaire toestellen Geberit heeft er een teleurstellend halfjaar op zitten: de omzet daalde met 0,7% tot 1,47 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 1,35 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten en op autonome basis was er een omzetgroei met 2,8%
Europa, voor Geberit nog altijd de belangrijkste afzetmarkt, zag zijn omzet op autonome basis en exclusief wisselkoerseffecten met 2,2% groeien. Het Iberische schiereiland (+13,1%), Centraal- en Oost-Europa (+6,9%) en Italië (+6,4%) zetten de sterkste groei neer, gevolgd door de Benelux (+4,9%) en Frankrijk (+2,2%). In het Verenigd Koninkrijk (-3,4%) en Duitsland (-0,9%) ging de verkoop wel achteruit.
Sluiting twee keramiekfabrieken
De winst liep echter terug tot 258 miljoen frank of 235 miljoen euro: een klap van 18% tegenover de eerste zes maanden een jaar eerder. Het management verwijst naar uitzonderlijke kosten ‑ zo’n 44 miljoen frank voor de sluiting van twee keramiekfabrieken in Frankrijk ‑ als verklaring voor de toch wel fikse winstdaling.
Exclusief die eenmalige post zou de winstdaling beperkt zijn gebleven tot 4%, benadrukt het management, dat het heeft over “solide resultaten”. Al doet Geberit het daarmee nog altijd een pak minder goed dan de analisten hadden verwacht: die gingen uit van een winst van 275 miljoen frank.