In een geautomatiseerd opslag- en pickingsysteem in Kallo zetten robots de onlinebestellingen voor klanten van Gamma en Karwei klaar. De doe-het-zelfretailer wil de bevoorradingsketen verduurzamen en de kosten verlagen.
Snel en betrouwbaar
Om online bestelde producten nog sneller en efficiënter naar de particuliere consument te brengen, werken Intergamma en zijn logistieke partner Katoen Natie voor de e-commerce orderleveringen voortaan met AutoStore: het kubusvormige automatisatiesysteem van 900 m³ met twintig robots zal vanaf eind oktober een voorraad van meer dan 21.000 items verwerken voor de doe-het-zelfgroep.
Het systeem oogt spectaculair: bakken (zogenaamde “bins”) met voorraad worden zestien hoog naast en op elkaar in een aluminium railsysteem geplaatst, de “grid”. Op die grid rijden autonome robots die continu samenwerken om de stock voor orders op te halen. Dit doen ze door bins op te hijsen en te herschikken tot ze de correcte bak hebben. Het algoritme zorgt er steeds voor dat de stock voor orders opgehaald wordt op de meest efficiënte manier.
Robots slapen niet
Online kunnen klanten tot 21u een order plaatsen: dan bezorgt Katoen Natie de pakjes voor 23u aan de transporteur, die de bestelling de volgende dag bij de klant aan de deur levert. De robots werken ’s nachts door: dan zorgen ze ervoor dat de snelst roterende items van Intergamma altijd in de bovenste ‘lades’ liggen van de grid en dus het snelst worden opgepikt.
“De nieuwe investering in AutoStore in samenwerking met Katoen Natie sluit volledig aan bij onze strategie waarin e-commerce ook in de toekomst erg belangrijk blijft en waar we tegelijk onze supply chain verduurzamen”, zegt CEO Joost De Beijer van Intergamma. “We willen evolueren naar een ‘one stop shop’, waarbij de consument bij Gamma én Karwei terecht kan om zijn volledige klus in één keer aan te pakken en zijn benodigdheden te laten bezorgen of af te halen waar hij/zij dat wil.” De investering zal leiden tot meer capaciteit, flexibiliteit, een betere betrouwbaarheid en ook tot lagere kosten.