Autonome retail servicerobot
“Via science fiction prototypes gingen we op zoek naar oplossingen om de klantenervaring te verbeteren, bijvoorbeeld door de klant snel het product van zijn keuze te laten vinden of snel de inlichtingen te geven die hij zoekt”, zegt Kyle Nel, directeur van Lowe’s Innovation Labs dat de ‘autonome retail servicerobot‘ ontwikkelde samen met SU Labs. Lowe nam vorig jaar de Amerikaanse doe-het-zelfketen Orchard Supply Hardware.
Het is niet de bedoeling dat de OSHbot de verkopers in de winkel vervangt, wel dat hij hen van een aantal taken verlost die makkelijk te automatiseren zijn – bijvoorbeeld op vraag van een klant nagaan of product X nog in voorraad is, of een klant tonen in welk rek een welbepaald product ligt. Zo krijgt de verkoper tijd vrij om ingewikkeldere vragen te beantwoorden en kan hij zijn expertise dus echt ten dienste stellen van de klanten.
Tegelijk kan de robot ook zorgen voor het inventariseren van de winkelvoorraad in real-time en zo ‘out of stocks’ voorkomen. De komende maanden zal de OSHbot ook kunnen praten met de klanten (zelfs in meerdere talen) en via telecommunicatie contact zoeken met experts in andere winkels van de keten om kennis van meer technische aard uit te wisselen.
Daarmee lijken robots het nieuwste ‘speeltje’ te worden in de retailwereld, want nog geen week geleden liet Nestlé weten in Japan een duizendtal robots te willen inzetten als verkoper van koffiemachines.