Het Britse doe-het-zelfconcern Kingfisher heeft grote plannen om de komende vijf jaar de winst van het bedrijf stevig op te voeren. Het zal 800 miljoen pond (1,05 miljard euro) investeren om al zijn merken onder één dak te krijgen.
One Kingfisher
Dankzij het ‘One Kingfisher’-plan wil Kingfisher tegen 2021 500 miljoen pond (658 miljoen euro) extra winst voor belastingen maken. Daarnaast wil het de komende drie jaar ook nog eens voor 600 miljoen pond (790 miljoen euro) aan eigen aandelen terugkopen van investeerders.
Het nieuwe plan maakt deel uit van de strategie van het nieuwe management onder leiding van CEO Véronique Laury die iets meer dan een jaar geleden het roer in handen kreeg. Zij moet het bedrijf efficiënter laten werken om de teruglopende omzetten in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk te counteren. In dat opzicht werden de activiteiten in China al van de hand gedaan en moet 15 procent van de winkels van B&Q verdwijnen tegen 2016/2017.
In de nieuwe strategie moeten alle winkelketens onder één merk terechtkomen en zal er meer aandacht gaan naar de online aanwezigheid en het verbeteren van de efficiëntie. Alles samen moet het plan de keten iets meer dan een miljard euro kosten.