Bod van ruim 150 miljoen euro
Met een omzet van 1 miljard euro en 223 winkels (waarvan 92 in Frankrijk) is Bricorama nochtans een pak kleiner dan de beoogde partner: Mr. Bricolage telt liefst 866 winkels (waarvan 797 in Frankrijk) en realiseerde vorig jaar een omzet van 2,2 miljard euro (waarvan 1,9 miljard in zijn thuisland). Bricorama zou liefst 150 miljoen euro over hebben voor Mr. Bricolage, om samen “een nieuwe topspeler op de doe-het-zelfmarkt” te vormen.
Wel zag Mr. Bricolage zijn omzet vorig jaar met 4,4% teruglopen. Het bod komt nauwelijks vijf maanden na het afspringen van de verloving tussen Mr. Bricolage en Kingfisher, eigenaar van Brico Dépôt en Castorama.
De directie van Mr. Bricolage is blijkbaar niet meteen van plan om op de avances in te gaan: ze liet weten “een indicatief bod vanwege Bricorama te hebben ontvangen”, maar voegde er meteen aan toe dat er “vandaag nog geen onderhandelingen zijn opgestart”. De ANPF, met 41,9% de grootste aandeelhouder van Mr. Bricolage, liet al weten het bod te hebben ontvangen, maar “er geen gevolg aan te geven”.
Opmerkelijk detail: de dag voor het nieuws van het bod bekend werd, is Jean-François Boucher, de topman van Mr. Bricolage, opgestapt. Officieel om “op andere professionele bezigheden te focussen”. Boucher was 18 jaar aan de slag bij het Franse nummer drie en was destijds een groot voorstander van een samengaan met Kingfisher.
Franse doe-het-zelfmarkt groeit amper nog
Een huwelijk tussen Bricorama en Mr. Bricolage lijkt volgens analisten nochtans zinvol: in een markt die vandaag gedomineerd wordt door twee grote internationale spelers – de groep Adeo (Leroy Merlin, Weldom, Bricoman) met 38% marktaandeel en Kingfisher (Brico Dépôt, Castorama) met 33% – hebben de twee kleinere ketens er alle belang bij om hun krachten te bundelen: Mr. Bricolage heeft vandaag een marktaandeel van 8%, Bricorama moet het stellen met 3%. Beide groepen zijn geografisch ook vrij complementair en werken hoofdzakelijk met zelfstandigen.
Bovendien groeit de Franse doe-het-zelfmarkt nog amper: vorig jaar klokte de verkoop nog af op 24,891 miljard euro, een groei van amper 0,8%. Dat is liefst tien keer minder dan de +8% die de sector in 2006 nog wist neer te zetten.