Deelplatform
La Dépanne lijkt zo wat op AirBnB (voor woningen) en Bla Bla Cars (voor wagens), maar het grote verschil met deze platformen is dat je op La Dépanne geen transacties kan uitvoeren: eventuele overeenkomsten qua huurprijs en -duur moeten dus onderling beslist worden. “We willen de huidige trend volgen, met name dat mensen het heft zelf in handen nemen. Een doe-het-zelver heeft een helpende hand nodig en wil ook zijn eigen projecten kunnen delen”, zegt CEO Jean-François Boucher.
De gemiddelde Mr Bricolage-consument is 54 jaar oud, maar met dit nieuwe platform hoopt het bedrijf nieuwe en jongere consumenten naar de 375 winkels te lokken. De eigen online winkel werd 2 jaar geleden opgericht, bevat reeds 40.000 artikelen en trekt maandelijks 20 miljoen mensen, maar levert niet meteen veel omzet op. Zo heeft de webshop nu een omzet van zowat 15 miljoen euro, te verwaarlozen ten opzichte van de 2,2 miljard euro omzet van het gehele bedrijf.
Daarom zal het bedrijf ook een radio-advertentiecampagne lanceren in juni. “We willen ons bedrijf daarbij niet naar voor schuiven, omdat we willen dat de doe-het-zelver de website zelf in handen neemt”, verklaart Frédéric Boucher, de digital marketing & concept manager bij Mr Bricolage. Het nieuwe concept zal eerst aan 375 leden worden voorgesteld en vervolgens zullen de bonzen binnen het bedrijf zelf het terrein opgaan om alle leden te overtuigen dat de toekomst van het bedrijf er goed uit ziet.