Slecht voorjaar, mooie zomer
De vooruitgang bij Kingfisher is onder meer het gevolg van de uitbreiding van het verkoopnetwerk met 15 winkels in Roemenië. In de zaken die minstens een jaar open waren, daalden de verkopen immers nog altijd met 0,8%.
Het eerste halfjaar van 2013 had dan ook twee gezichten: door de lange winter daalde de verkoop van producten voor buitengebruik met 10% in het eerste kwartaal tegenover vorig jaar, om bij de lange mooie zomer in het tweede kwartaal om te slaan in een stijging met 9%.
De retailer zegt tijdens het eerste halfjaar, dat op 3 augustus werd afgesloten, niettemin nog steeds de gevolgen te hebben ondergaan van het lage consumentenvertrouwen in zijn belangrijkste markten. Daardoor worden grote aankopen als keukens en badkamers, evenals renovaties aan de woning nog altijd uitgesteld.
Rentabiliteit houdt stand
Om dat op te vangen, probeert het bedrijf zijn winstgevendheid op peil te houden door meer goederenaankopen te centraliseren en door ze in goedkopere locaties als China te bestellen.
Voor het eerste halfjaar kon Kingfisher zijn winstgevendheid daardoor relatief vasthouden. De aangepaste brutowinst kwam uit op 365 miljoen pond (433 miljoen euro). Dat was 1,6% minder dan in dezelfde periode van 2012. In dat cijfer worden uitzonderlijke kosten en afschrijvingen op goodwill buiten beschouwing gelaten.
De nettowinst sprong wel aanzienlijk hoger. Zij kwam uit op 440 miljoen pond (521 miljoen euro), wat bijna 70% beter was dan vorig jaar. Aan de basis hiervan lag een gunstige afloop van een fiscaal dispuut in Frankrijk. Kingfisher kon er een provisie van 145 miljoen pond (172 miljoen euro) terugnemen dankzij de goede afloop van een geschil met de lokale fiscus over de verwerking van het afstoten van de elektronicaketen Kesa in 2003.
Kingfisher overkoepelt de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Depot. Samen hebben ze 1.070 winkels in 9 landen in Europa en Azië. Daarnaast heeft het concern de helft van de aandelen in het Turkse Koçtaş en 21% in de Duitse retailer Hornbach. Wekelijks zegt de groep 6 miljoen consumenten over de vloer te krijgen.