Om zijn slagzin “Elke dag de laagste prijs” kracht bij te zetten, publiceert Makro in zijn nieuwste folder voor enkele producten ook de prijzen van concurrenten Brico, Hubo en Gamma. De start van een prijzenslag?
Dagelijkse lage prijzen
Twee pagina’s in de nieuwe non-foodfolder van Makro zijn gewijd aan het Work Center, de drive-in doe-het-zelfafdeling van de retailer. Voor negen producten publiceert Makro niet enkel zijn eigen verkoopprijs, maar ook de (significant hogere) prijs die op 6 augustus gold bij de drie grote doe-het-zelfketens Brico, Hubo en Gamma. Het gaat niet om promoties, benadrukt het cash&carrybedrijf, wel om dagelijks aangepaste lage prijzen voor onder andere voegpasta van Knauf, een douchethermostaatkraan van Grohe en betonnen boordstenen.
Hoewel vergelijkende reclame perfect wettelijk is in België, hebben waarnemers toch hun bedenkingen bij deze tactiek: “Het is een manier van reclamemaken die volgens mij enkel werkt op korte termijn. Je bouwt daar niet echt iets mee op. Bovendien is het gevaarlijk om prijzen zo openlijk te gaan vergelijken. Op de duur dreig je een prijzenoorlog te veroorzaken“, zegt reclameman Harry Demey van LDV United in Het Nieuwsblad. Men kan zich ook de vraag stellen hoe relevant een prijs van drie weken geleden nog is, in een competitieve markt waar retailers dagelijks – en soms zelf verschillende keren per dag – hun verkoopprijzen aanpassen aan die van hun concurrenten.