Versterking positie in glasindustrie
“De overname van Tenachem is strategisch belangrijk omdat ze onze kerncompetenties verder uitbreidt in een domein waar de komende jaren nog veel groei valt te verwachten. Het is een perfecte aanvulling van ons huidig assortiment”, zegt Soudal-oprichter Vic Swerts. Tenachem bestaat al 20 jaar en levert zijn producten – voornamelijk voegkitten voor het afdichten van meerlagige beglazing in de bouw – in een veertigtal landen.
Met de Letse vestiging erbij telt Soudal nu wereldwijd veertien fabrieken en zo’n 2.300 medewerkers (van wie ruim 800 op de hoofdzetel in Turnhout). Soudal, actief in 120 landen, realiseerde in 2014 een recordomzet van 565 miljoen euro, een groei van 15,4% tegenover 2013. Tegen 2020 moet die omzet 1 miljard euro zijn. Daartoe bouwt Soudal na de zomer een nieuwe productiehal in Turnhout, waar het behalve producten onder eigen merk ook een gamma voor private labels van grote winkelketens gaat produceren.
Op de vraag of dat niet botst met de ambitie van Soudal om zijn eigen merknaam meer in de kijker te spelen – bijvoorbeeld als hoofdsponsor van de wielerploeg Lotto-Soudal (foto) – antwoordt Swerts: “Eigenlijk niet. Een keten die een private label wil aanbieden, doet dat meestal met een beperkt assortiment. Hij kan onmogelijk alle kleuren, formaten en specialiteiten hebben. Uiteindelijk maken huismerken maar zowat een kwart van het aanbod uit. Het zijn de echte merken die innoveren. Die nieuwe producten zullen ooit wel in huismerken vertaald worden, maar tegen dan moeten wij alweer nieuwe innovaties klaar hebben.”