De overname van de doe-het-zelfketen Bricorama door franchisegroep Les Mousquetaires heeft groen licht gekregen van de Franse concurrentiewaakhond. Les Mousquetaires wordt zo de nummer drie op de Franse doe-het-zelfmarkt.
170 extra winkels leveren podiumpositie op
Les Mousquetaires, de retailholding achter ketens zoals Intermarché en Bricomarché, heeft de overname van Bricorama afgerond na het akkoord van de concurrentiewaakhond. Wat de overnameprijs is, werd niet bekendgemaakt.
Via dochteronderneming ITM Equipement de la Maison, waaronder het eerder al de formules Bricomarché en Brico Cash verzamelde, neemt Les Mousquetaires de Franse en Spaanse activiteiten van Bricorama over. Voortaan behoren daarmee de 170 winkels van Bricorama tot Les Mousquetaires, dat zelf met Bricomarché en Brico Cash al goed was voor 506 bouwmarkten in Frankrijk. Ook het inkoopbureau van de groep in Azië valt onder de overname.
Ook geografisch heeft Les Mousquetaires nu, naar eigen zeggen, een groter bereik en een duurzamere positie in de doe-het-zelfsector. De franchisegroepering telde voor de overname zes verschillende ketens en 3.500 winkelpunten, goed voor een omzet van meer dan 40 miljard euro. Zo’n twee miljard euro daarvan kwam uit de doe-het-zelf. De groep moet nu alleen nog marktleider Adeo (bekend van formule Leroy Merlin en eigendom van Auchan-familie Mulliez) en Kingfisher voor te laten op de Franse doe-het-zelfmarkt. De multinationale Kingfisher-groep is in Frankrijk actief onder de vlaggen Castorama en Brico Dépôt.