De Waalse keten van bouwmaterialen Bodymat scheurt zich af van de Franse groepering BigMat en gaat op eigen houtje verder onder de formulenaam Allmat.
Vrijheid om te onderhandelen
Onder leiding van Amélie et Arnaud Body maakt de Naamse bouwmarktformule met dertien vestigingen zich los van de Franse inkoopgroepering. Het is de bedoeling om de keten zelfstandig verder te ontwikkelen en te moderniseren. Allmat wil klanten een zeer breed gamma aan kwalitatieve bouwmaterialen aanbieden, legt zaakvoerder Arnaud Body uit. Door voortaan volledig vrij te kunnen onderhandelen met leveranciers verwacht de nieuwe formule ook de beste prijs-kwaliteitverhouding te kunnen bieden.
“Onze nieuwe autonomie is ook essentieel op het vlak van marketingontwikkeling: premiummerken, eigen merken, promoties, …”, klinkt het. Allmat blijft overigens, net zoals Bodymat vroeger, zowel professionele als particuliere klanten bedienen.
Digitaal platform en expansie voor ogen
De verandering komt er nadat de zaakvoerders twee jaar geleden het bedrijf overnamen van hun vader Philippe Body. Samen willen ze het familiebedrijf verder laten uitgroeien tot een vaste waarde op de Waalse markt, al blijven de structuren en medewerkers ongewijzigd. “Wij staan voor dezelfde waarden en streven dezelfde doelstellingen na”, zegt medezaakvoerder Amélie Body.
De meeste verkooppunten zijn inmiddels gerenoveerd volgens het nieuwe concept, andere investeringen staan op de planning: in eerste instantie wil de bouwmarktketen een digitaal en logistiek platform ontwikkelen om zich klaar te maken voor “de retail van morgen”. De groep wil op termijn ook nieuwe winkels openen.
Vandaag heeft Allmat al meer dan 400 medewerkers, dertien winkels, een houthandel en twee logistiek platformen. Het bedrijf uit Namen is daarmee goed voor zo’n 118 miljoen euro omzet.