Doe-het-zelfgroep Hornbachverhoogt zijn verwachtingen voor dit jaar, aangezien de Duitsers bijzonder sterk konden groeien door de coronacrisis. De bouwmarktketen experimenteert ook met een nieuwe formule specifiek voor vloeren.
Dubbelcijferige groei zet zich door
Met dank aan de coronacrisis verwacht Hornbach zowel voor het voorbije kwartaal als over de hele eerste helft van zijn gebroken boekjaar – dat loopt van maart tot februari – een omzetstijging rond de 20%. Dat besluit de Duitse groep op basis van de eerste voorlopige cijfers. Ook de operationele winst zal zowel dit kwartaal als in het eerste halfjaar met dubbele cijfers groeien ten opzichte van vorig jaar.
De bouwmarktgroep verhoogt daarom ook zijn prognoses voor het hele boekjaar. Wel wijst de raad van bestuur erop dat de situatie door het coronavirus nog steeds moeilijk in te schatten is. Hornbach gebruikt daarom een brede vork: de omzet zal naar verwachting tussen de 5% en 15% groeien, voor de operationele winst gaat de doe-het-zelfketen uit van een getal tussen de 180 miljoen en 280 miljoen euro. Vorig jaar kwam de omzet uit op 4,4 miljard euro, de operationele winst op 182 miljoen euro.
Voor verdere expansie rekent de groep vooral op het buitenland, zegt CEO Erich Harsch in een interview met WirtschaftsWoche. In andere landen is het volgens de topman vaak gemakkelijker om nieuwe locaties te openen omdat de dichtheid er nog niet zo hoog is. In Berlijn experimenteert Hornbach wel met een nieuw winkelconcept: onder de naam Bodenhaus opent de keten er een speciaalzaak voor vloerbedekking. De winkel biedt tegels, parket, laminaatvloeren en vloerdelen aan op een oppervlakte van 9000 m².